Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 14-04-2020 | Article Rating | (0) reacties

Creatief aan de slag met Breakout rooms

Heb jij de breakout rooms al ontdekt? Met breakout rooms (ze worden ook wel brainstorm ruimte genoemd) kun je deelnemers van een online sessie in kleinere groepjes laten werken. Face-to-face gebruiken we dit al vaak. In kleinere groepen zijn mensen actiever en kunnen meer de diepte in dan in een plenaire online groep. Lees over de voordelen van werken in subgroepen door Bridge2Learn. Ook online kun je in subgroepjes werken. De mogelijkheid van breakout rooms zit in veel webconferencing tools, denk aan Webex, Adobe Connect, Zoom, BigBlueButton etc. Breakout rooms zijn echter niet voor de startende online facilitator. Je hebt geen zicht meer op je deelnemers, je kunt zelf verdwalen, of mensen vallen uit de breakout room. Zitten de kamers bij jou weg te stoffen? In deze blog tips om je breakout rooms in de verf te zetten.

Eerst een horror scene…

We hadden zin in ons pop-up webinar. Ongeveer 10 minuten voor de start zaten we vol met 100 deelnemers! We waren super enthousiast en alles ging goed. Na een start met principes en voorbeelden gingen groepjes van 8-10 deelnemers aan de slag in breakout rooms. Ieder groepje kreeg dezelfde casus en er stond een chat klaar voor ze. We wisten dat niet iedereen geluid had en stimuleerde ze daarom om de chat te gebruiken. Al snel werden we als hulp ingeroepen bij verschillende groepjes. Bij een groepje had de chat vertraging. Daardoor dachten mensen dat de techniek niet werkte. Een volgend groepje vond het eng om met vreemden te gaan samenwerken zonder ze te zien. Nog een groepje kon elkaar wel verstaan maar niemand nam de leiding. We besloten de groepjes terug te halen.

Dit voorbeeld illustreert dat breakout rooms niet de makkelijkste functie zijn voor de online facilitator. Het helpt als je de basis van de tool al goed onder de knie hebt en de breakout rooms eerst test. Ik deel dit niet om je te ontmoedigen maar juist om te laten zien dat je ook gewoon moet durven en soms lef moet hebben om iets nieuws te proberen. Er is zoveel mogelijk.

De breakout op zijn best

Vorige week wilde ik met een groep van 20 brainstormen over de inhoud van een online conferentie. In een online brainstorm muur had ik 5 groepjes gemaakt met verschillende onderwerpen, zoals start sessie, partner sessies, fun, etc. Voor de koffie mochten mensen zich intekenen door hun naam toe te voegen aan een onderwerp op de muur. Tijdens de koffiebreak heb ik mensen alvast ingedeeld in de groepjes. Ze gebruikten dezelfde brainstormmuur om ideeën toe te voegen waardoor ik de voortgang kon volgen zonder zelf naar de groepjes toe te gaan. We boekten een belangrijk resultaat in 30 minuten. Dit kwam omdat ieder zijn eigen onderwerp kon kiezen waar ze veel ideeën voor hadden, mensen elkaar al kenden en dus meteen aan het brainstormen sloegen en de techniek goed werkte.

Mensen in een groepje laten uitwisselen over een vraag is wellicht de meest voor de hand liggende toepassing. Net zoals je face-to-face zou doen. Denk ook eens aan de volgende leeractiviteiten en werkvormen:

  • Een korte buzz in groepjes van 2 om in het onderwerp te komen
  • Speeddating om elkaar te leren kennen waarbij jij mensen in een volgende groep zet
  • Een brainstorm over een onderwerp in combinatie met een whiteboard of een brainstorm muur
  • Organiseer een debat waarbij ze eerst in twee groepjes (voor en tegen) argumenten verzinnen
  • Een vertaling naar de praktijk van de deelnemers na een presentatie
  • Een rollenspel in subgroepen waarbij de chat wordt gebruikt in verschillende kleuren door de verschillende rollen
  • Samen een tekening of een collage maken op het whiteboard
  • Een casus uit laten werken
  • Deelnemers kiezen een eigen onderwerp waar ze aan willen werken (bij sommige tools kunnen mensen zelf kiezen aan welke breakout ze meedoen of als dat niet kan kun je dit inventariseren)
  • Laat deelnemers eerst zelf in een onderwerp duiken in subgroepjes voor je uitleg geeft, zo kun je voorkennis activeren
  • Geef ze een puzzel, een challenge to crack
  • Of laat deelnemers zelf een (korte) presentatie voorbereiden…

Aan de slag

Wees vooral niet bang om te experimenteren met de breakouts. Desnoods kun je je deelnemers uitnodigen om mee te experimenteren en reflecteren. Bedenk wat de context is en hoeveel support je moet bieden. Het is makkelijker om met breakouts te werken wanneer mensen elkaar al kennen. Dan zullen ze sneller de leiding nemen en to the point komen. Verwacht je dat ze soms aarzelen om de leiding te nemen kun je iemand aanwijzen, bv. de bovenste uit de deelnemerslijst.

Hier nog een aantal praktische tips als je ermee aan de slag wilt.

  • Het gebeurt regelmatig dat mensen uit de breakout vallen. Zorg daarom voor één persoon die deze mensen terug kan zetten.
  • Maak een slide waarop de instructie staat. Ook als je de opdracht mondeling toelicht helpt het om het te kunnen lezen.
  • Een breakout na een pauze plannen geeft jou de tijd om nog wat voor te bereiden.
  • Bij een aantal tools kunnen deelnemers de tijd zien die er over is. Als dit niet het geval is kun je als facilitator de mensen bv. 3 minuten van tevoren een berichtje sturen over de resterende tijd.
  • In de meeste tools kun je tussendoor naar groepjes toegaan om mee te luisteren/ kijken. Zo heb je een indruk van wat er gaande is.

Breakout rooms zijn niet voor de startende online facilitator. Het is echter wel een fantastische uitvinding! Wat zijn jouw favoriete toepassingen van de breakouts? Wat zou jij wel eens willen uitproberen?


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: