Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 19-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Design thinking voor blended ontwerpen

Ik heb meegedaan aan de Masterclass Design thinking for learning designers van Connie Malamed, georganiseerd door Anewspring. Leuk om eens alle design thinking stappen gestructureerd door te lopen voor een eigen gekozen casus. Ik had al wel het werken met personas omarmd maar nog niet zo gestructureerd alle stappen. Onze groep heeft een ontwerp gemaakt voor managers van een retail organisaties die medewerkers gaan motiveren zodat ze langer bij de organisatie blijven.

Wat is design thinking en waarom is het interessant voor het ontwerpen van blended leren? 

Design thinking is een opkomende stroming om innovatie op een creatieve manier vorm te geven. Centraal staat de ervaring van de klant/gebruiker. Er zijn 5 stappen: Empathize, Define, Ideate, Prototype en Test. Design thinking wordt al lang toegepast voor het ontwerpen van producten. Nog niet veel voor het ontwerp van leerinterventies. Het is echter ook prima toe te passen bij het ontwerpen van blended leren. Het verschil met ‘gewoon’ ontwerpen in mijn ogen is:

  • Design thinking is ‘human-centered’. Nu vind ik dat op zich geen nieuwe element, want bij het ontwerpen van een training of traject is behoefte onderzoek en gesprek met de doelgroep toch wel vrij standaard bij het ontwerpen. Design thinking biedt echter specifieke tools om in de huid te kruipen van, zoals personas en empathy maps. Maar nothing beats samen ontwerpen met de doelgroep.
  • Het is een iteratief, creatief proces. Een ontwerp maken in een dag is wel goed voor de snelheid. Daarna ga je het prototypen en met feedback weer terug naar de tekentafel. Het open houden van de verschillende opties en het niet dichttimmeren spreekt mij wel aan.
  • Je gaat snel prototypen. Nu lijkt het lastiger om een training te prototypen dan bv. een nieuwe theepot. Hier kun je creatief mee zijn, denk aan een mock up van een nieuwe leeromgeving, een infographic, een video waarin je de opzet uitlegt, een rollenspel tussen trainer en deelnemer etc. Het snelle prototypen zorgt er voor dat je je ideeën visualiseert. Zoals Connie deelde: toen ze een keer geen prototype had gemaakt zeiden mensen heel laat in het proces: oooooh bedoel je dat!
  • Er is een grote toolkit met tools die je kunt toepassen (zie de bronnen hiernaast). Waar ik blij van word is dat het niet een blueprint benadering is, het is niet voorschrijvend, je kunt de tools kiezen die je bij jouw proces vindt passen.

Wat neem ik mee? 

Connie hamert wel op de interviews met de doelgroep. Hoewel inhoudsdeskundigen de doelgroep soms heel goed kennen zijn er altijd oordelen en indrukken die wellicht niet kloppen. Een voorbeeld is een groep die digitaal vaardig lijkt te zijn, maar misschien op het werk geen geluidskaart heeft. Dit heeft nog wel wat gevolgen voor je keuzes. Ik ga wat strenger zijn als organisaties zeggen dat het niet nodig is om interviews te doen.  Daarnaast vond ik de grootste eye-opener om creatief te gaan prototypen. Wat kun je knutselen om te laten zien en feedback op te vragen? In de sessie hadden wij een online platform gebouwd, en in de feedback werd het duidelijk dat veiligheid heel belangrijk is. Veiligheid om te kunnen oefenen met coachende gesprekken met medewerkers. Dan zou Traintool nog wel een goede toevoeging kunnen zijn en zorgen voor een afgeschermde omgeving online. Super nuttig dus om snel je ontwerp te delen en reacties op te halen.

Benieuwd naar ons ontwerp?

Helaas heb ik geen  foto gemaakt maar het is een proces waarbij managers starten met een onderzoek naar de motivatiefactoren en in gesprek gaan met medewerkers. Daarna zijn er face-to-face en online sessies. We sluiten af met gamification: prijzen voor de filialen met de langst zittende medewerkers. Een interessante discussie in onze groep: zouden we met iets heel anders zijn gekomen als we niet deze stappen hadden doorlopen? Misschien niet. Maar nu weet je wel zeker dat het goed doordacht is en ik vermoed dat je met interviews meer gevoel krijgt voor de context van de lerenden. Echter, het laat ook wel zien dat het proces niet garant staat voor een aansluitend ontwerp. Het vraagt inlevingsvermogen om het ontwerp ook echt goed te laten passen. Dat zit hem wellicht in de details?

 

Leuke bronnen over design thinking


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: