Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 14-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Knowmads, bewoners, bezoekers en ambassadeurs

De manier waarop we ons bewegen in netwerken verandert door sociale media, ook de hoeveelheid mensen die we volgen wordt groter. We zijn als zelfstandige zonder personeel een eigen merk, binnen organisaties moet je je ook profileren en personal branding is geen vies woord meer. Technologie maakt dat we onze persoonlijke netwerken snel kunnen benaderen.

De Knowmad

Meet de knowmad. De knowmad is een professional die leergierig is slim gebruik maakt van de nieuwe sociale media om een master op zijn vakgebied te worden/ blijvenof Ben jij al eens een knowmad tegen gekomen? Wellicht herken je jezelf of een collega hierin: Ze is …. jong, nieuwsgierig, werkt met focus. Maakt zich nieuwe vaardigheden vlot eigen, werkt samen, intern en extern, krijgen dingen voor elkaar. Kan nieuwe problemen oplossen. Ze heeft vaardigheden als goed samenwerken, communiceren, creatief, flexibel, naar mogelijkheden kijkend. Ze heeft het te druk om aan een cursus mee te doen, maar leert door gebruik te maken van haar netwerk.Ze heeft een omgeving voor zichzelf gecreëerd die haar ondersteunt in het werk wat ze doet en in de doelen die ze wil bereiken. Knowmads zijn energiek en gedreven om handiger, slimmer, beter te worden. De knowmad verschijnt ook onder andere namen zoals de smart worker (Jane Hart), de guerilla learner (Geof Stead).

We zijn niet allemaal knowmads

Niet iedereen is die handige autonome knowmad, en dat is misschien maar goed ook. We zijn niet allemaal hetzelfde. Er zijn professionals die bijvoorbeeld weinig affiniteit hebben met nieuwe media en dus weinig tot geen gebruik maken van deze media binnen hun werk. Er zijn ook professionals die niet werken vanuit hun diepste passie en het fijn vinden om de deur van hun werk achter zich dicht te krijgen. Zij zullen minder gemotiveerd zijn om in de avond nog eens mee te doen aan een MOOC of Twitterchat. (los van de discussie natuurlijk of dit eigenlijk in je werkdag zou moeten passen…).

De bezoeker

De bezoeker heeft net als de knowmad hoge affiniteit met technologie, maar is minder gedreven in zijn/ haar vakgebied. Dit betekent dat er wel degelijk gebruik gemaakt wordt van media als bijvoorbeeld LinkedIn groepen, maar heel functioneel. De bezoeker zal minder dan de knowmad een opinieleider zijn.

De bewoner

De bewoner (in het Engels de resident genoemd) is niet zo handig met technologie maar wel heel gedreven en gepassioneerd in zijn vakgebied. Dit zorgt ervoor dat hij heel goed keuzes kan maken. Hij zal dus wel heel actief zijn en waardevolle bijdragen leveren in een online community en daar ook tijd in steken. Omdat technologie niet zijn sterkste kant is zal hij waarschijnlijk bewuste keuzes maken, bv wel actief mee doen in twee communities maar niet steeds op andere plekken zoeken naar informatie.

De ambassadeur

De ambassadeur is iemand die niet uitblinkt in online vaardigheid en ook niet hoog scoort op intrinsieke motivatie. Het is wel een ambassadeur voor sociale media en nieuwe mogelijkheden omdat hij zich bewust is van het feit dat het technologie landschap verandert. Echter, de ambassadeur brengt het zelf niet in de praktijk.

Dit model hebben we uitgewerkt in het kader van ons nieuwe boek ‘Leren in tijden van tweets, apps en statusupdates‘. We willen graag feedback. Helpt dit model om te verklaren hoe collega’s om jou heen zich verhouden tot professioneel gebruik van sociale media? Wat vind je van de benamingen (knowmad, bezoeker, bewoner, ambassadeur). Hoe zou je de verschillende groepen in je organisatie kunnen ondersteunen? 

Ps. overal waar hij staat kan zij staan en andersom

Het bericht Knowmads, bewoners, bezoekers en ambassadeurs verscheen eerst op Ennuonline.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: