Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 7: ondersteun lerenden bij moeilijke opdrachten met behulp van leertechnologie (Wijze Lessen).
Over deze bouwsteen schrijven de auteurs:
Leerlingen begeleiden is een belangrijk kenmerk van goed les geven. Wanneer leerlingen opdrachten nog niet zelfstandig aan kunnen, is tijdelijke, individuele en aanpasbare steun van de leraar noodzakelijk. Dat proces wordt ook wel ‘scaffolding’ genoemd. Naarmate de leerling bekwamer wordt, vermindert de ondersteuning van de leraar.
Deze bouwsteen gaat over het begeleiden van lerenden in het maken van opdrachten. Deze stap volgt op de eerste vier bouwstenen die gericht zijn op het presenteren van nieuwe leerstof. Nu gaat het erom dat lerenden worden ondersteund in het zelfstandig kunnen uitvoeren van opdrachten. Daarbij ondersteun je lerenden eerst intensief, maar bouw je daarna de begeleiding geleidelijk af (‘scaffolding’). Je blijft lerenden wel monitoren.
De auteurs geven ook voorbeelden van ‘scaffolds’. Zoals geheugensteuntjes in de vorm van vragen (‘Wat moest je eerst doen bij het oplossen van vraagstuk X?)’, hints, stappenplannen aanbieden, checklists geven of uitgewerkte voorbeelden aanbieden. Sociale interactie speelt hierbij ook een belangrijke rol.
Hoe kun je dit met leertechnologie faciliteren?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar