Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het befaamde TPACK-model is onder meer bedoeld om docenten kritisch na te laten denken “over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ict zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek”. Recent kwam ik een alternatief model tegen dat “digitale competentie” voor docenten en docenten in opleiding aan de hand van vier belangrijke dimensies beschrijft.
Het gaat daarbij om het PEAT-model dat in het kader van het ERASMUS+-project DICTE. is ontwikkeld.
Dicte (2019), Pedagogical, Ethical, Attitudinal and Technical dimensions of Digital Competence in Teacher Education. Developing ICT in Teacher Education Erasmus+ project https://dicte.oslomet.no/dicte/
Een andere, meer specifieke en concrete, indeling op dit terrein is de Competentieset Leren en Lesgeven met ICT van de mensen van het Ixperium van de HAN. Zij hebben deze competentieset ook in gedragsindicatoren uitgewerkt.
Zoals je inmiddels vast hebt begrepen, vind ik de grootste meerwaarde van PEAT:
TPACK en ook de de Competentieset Leren en Lesgeven met ICT kunnen hiermee worden versterkt.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar