Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
‘Creativiteit’ wordt vandaag de dag als een belangrijke eigenschap of vaardigheid beschouwd. Tenminste: dat is wat we met de mond belijden. De praktijk is vaak heel anders.
A man riding an arrow succeeds in adapting to a challenge and changes to overcome an obstacle
Het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University geeft aan dat ‘creativiteit’ gedefinieerd kan worden als een mentale activiteit om te komen tot een nieuwe oplossing of antwoord, of als proces voor het genereren van nieuwe, ongewone of unieke ideeën. Dit vraagt volgens hen dan om cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden, nieuwsgierigheid, intuïtie en vasthoudendheid.
Volgens Barry Staw (pdf) kenmerken creatieve mensen zich door:
Volgens Staw maken deze kenmerken dat individuen creativiteit vaak verwerpen. Onderzoek laat volgens hem zien dat de meeste mensen risico’s vermijden (vooral als er een relatie met beloningen is). Ook passen de meeste mensen zich aan autoriteiten of leidinggevenden aan. Mensen zijn verder over het algemeen geneigd tevreden te zijn met een suboptimale oplossing, in plaats van dat zij kiezen voor de beste oplossing (waar zij harder voor moeten werken). Dat komt ook omdat mensen en organisaties die hun nek uit durven te steken, lang niet altijd succes hebben. Volgens Staw bewonderen mensen -vaak in retrospectief- creatieve individuen, maar maakt men voor zichzelf andere keuzes.
Hetzelfde geldt voor organisaties die innovatie -sterk verbonden met creativiteit- in feite vaak afwijzen:
Volgens Staw vinden organisaties het moeilijk om de logica van innovatie te zien. Het klinkt goed om een creatieve organisatie te willen zijn. Maar als het er op aan komt, maken organisaties vaak een andere keuze.
Staw’s bijdrage is zo te zien uit 1995, maar m.i. nog steeds actueel. Hij laat zien dat we het belang van creativiteit vaak vooral met de mond belijden. Creatief zijn kan ook een hoge prijs hebben. Maar dat geldt ook voor niet-creatief zijn, zoals de casus van V&D ons deze dagen weer leert.
Via Stephen Downes
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar