Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. En terecht, wat mij betreft. Mijn belangrijkste kritiekpunt: leertechnologie kan deze bouwstenen helpen faciliteren. En die relatie kan sterker worden gelegd. In een aantal blogposts wil ik beschrijven hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Ik begin met bouwsteen 1: activeer relevante voorkennis.
De auteurs schrijven hierover:
Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert. Herhaal op een actieve wijze de voorkennis die de leerling nodig heeft om de nieuwe leerstof te begrijpen. Zo geef je meteen een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde leerstof en richting te geven aan het verdere verloop van je les. Nieuwe informatie onthoud je immers beter wanneer ze kleeft aan voorkennis. Organiseer die nieuwe leerstof ook binnen een abstract, algemeen en omvattend kader.
Dit kun je als volgt met behulp van leertechnologie faciliteren:
Er zijn ongetwijfeld meer voorbeelden te bedenken.
Nota bene: ik houd in deze blogposts geen rekening met de selectie van leertechnologieën (o.a. de kosten). Kijk in ieder geval vooral naar de leertechnologieën waar jouw organisatie al over beschikt, en die ook worden ondersteund. De verschillende tools of functionaliteiten hebben allemaal sterke en minder sterke kanten. Verken de eigenschappen, en maak een bewuste keuze. Ik ben daar bewust niet op ingegaan. Houd in elk geval ook rekening met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dat betekent bijvoorbeeld dat je applicaties waarin persoonsgegevens van lerenden worden vastgelegd, niet zomaar mag gebruiken (wel als jouw organisatie daar afspraken over heeft gemaakt).
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar