Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gamification blijkt in vergelijking met andere vormen van online leren verschillende onderwijskundige voordelen te hebben. Dat blijkt uit een niet heel erg grootschalig onderzoek, door middel van learning analytics.
Tony Bates heeft een, naar zijn zeggen, “excellent study” over learning analytics en gamification samengevat. De onderzoekers hebben learning analytics gebruikt om de effecten van gamification te begrijpen. Er is gekeken naar effecten op de online interactiepatronen van studenten, naar de effecten op het aantal bijdragen en naar de effecten op de kwaliteit van peer feedback.
De auteurs gebruiken als theoretisch kader een ontwerpmodel dat kijkt naar de invloed van gamification-elementen zoals badges, niveaus en leaderboads op:
Deze aspecten zouden weer ‘motivation needs’ beïnvloeden.
The GAFCC gamification design (Huang and Hew, 2018)
Het onderzoek bestond uit een quasi-experimenteel onderzoek onder 96 ‘undergraduate’ studenten van de universiteit van Hong Kong aan een blended learning cursus. De controlegroep volgde een gewone blended cursus (face-to-face en conventioneel online leren), de experimentele groep de gamification versie (face-to-face en online leren met gamification).
Bevindingen zijn:
Over het algemeen wees de analyse door middel van learning analytics dus op verschillende positieve effecten van gamification, in vergelijking met de conventionele vorm van online leren.
Interessante bevindingen. Mooi is ook dat learning analytics gebruikt is voor het onderzoek.
Uiteraard is de onderzoekspopulatie niet heel groot. Ook kun je natuurlijk verschillende online leeractiviteiten inzetten, bij blended learning. Er zijn bij een dergelijk onderzoek eveneens verschillende interveniërende variabelen in het spel die de uitkomsten kunnen beïnvloeden (denk aan de kwaliteit en rol van de docent).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar