Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb regelmatig aandacht besteed aan het monitoren van (leer)gedrag door scholen, en de grenzen die daarbij worden opgezocht en m.i. ook worden overschreden. The Guardian besteedde verleden week uitvoerig aandacht aan de praktijk van ‘digital surveillance’ binnen Amerikaanse scholen. Een typisch voorbeeld van een grensoverschrijdende aanpak, als je het mij vraagt.
Volgens The Guardian gebruiken scholen in de VS in toenemende mate technologie om gedrag van lerenden te monitoren. Denk daarbij aan technologieën waarmee het e-mailverkeer, chatbijdragen en documenten van leerlingen worden gescand op ‘verdachte’ termen. Wat een verdachte term is, bepaalt een school zelf. Deze termen kunnen betrekking hebben op geweld, zelfmoord, cyberpesten, maar ook op seks en drugs. De schoolleiding of een bepaalde functionaris ontvangt notificaties als verdachte termen door de technologie worden gesignaleerd. De school kan dan bijvoorbeeld contact opnemen met de leerling, de ouders/verzorgers of met hulpverleners.
De aanleiding voor het gebruik van deze technologieën vormen de vreselijke schietpartijen op Amerikaanse scholen. In de VS blijkt het terugdringen van wapenbezit politiek gezien geen haalbare kaart. Het monitoren van gedrag is dat wel. Het is zelfs een wettelijke plicht. Amerikaanse federale wetgeving vereist dat openbare scholen in de VS de toegang tot ‘schadelijke’ websites blokkeren en dat ze de online activiteiten van studenten “controleren”. Wat dit “toezicht” precies behelst, is echter nooit duidelijk omschreven. Scholen zijn echter bang vervolgd te worden bij incidenten als men de privacy van leerlingen laat prevaleren boven monitoring die de veiligheid moet borgen.
The Guardian gaat in deze bijdrage in op veronderstelde voor- en nadelen van ‘digital surveillance’.
Voordelen
Nadelen
Ik ben niet tegen het monitoren van bepaald online gedrag van lerenden (gedrag dat wat zegt over de effectiviteit van leren en de kwaliteit van het onderwijs). De informatie vormt dan inbreng voor begeleiding en evaluatie (ook van het onderwijs).
De in The Guardian beschreven vorm van ‘digital surveillance’ slaat echter volkomen door. Je richt hiermee vooral pedagogische schade aan. Het middel rechtvaardigt het doel niet. Er zijn andere manieren om aan een veilige school te werken.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar