Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studiepunten voor MOOC’s

Massive open online courses zullen pas echt impact voor het reguliere hoger onderwijs hebben, als het afronden ervan studiepunten oplevert die kunnen worden ingebracht in het onderwijsprogramma van je opleiding. Daarvoor moet echter nog heel wat gebeuren.

Anka Mulder van de TU Delft beschrijft in dit verband een groot aantal uitdagingen:

  • MOOCs hebben niet altijd een passend niveau (te inleidend, bijvoorbeeld).
  • Opleidingen hebben soms een dichtgetimmerd curriculum.
  • We kennen geen wereldwijd credit systeem, geen globale standaard voor het toekennen van studiepunten die uitwisseling van cursussen mogelijk maakt.
  • Er zijn universiteiten die (deels) worden gefinancieerd op basis van deelname van studenten. Zij worden financieel benadeeld als studenten een deel van de opleiding elders volgen.
  • De beslissingsbevoegdheid met betrekking tot curricula ligt op het niveau van de faculteit. Decanen en opleidingsdirecteuren moeten overtuigd zijn van de kwaliteit van MOOCs.

Anka Mulder pleit daarom voor pilots met het erkennen van MOOCs binnen curricula van opleidingen. In die pilots zouden deze uitdagingen aangepakt kunnen worden.

Ik deel haar mening. Maar ik mis nog één belangrijke uitdaging: de wijze waarop MOOCs worden afgerond en gewaardeerd dient voldoende 'body' te hebben, maar ook hanteerbaar voor docenten (handmatig beoordelen van honderden papers is bijvoorbeeld niet te doen).

 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: