Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda. In deze blogpost wil ik reflecteren op dit initiatief. Ik maak daarbij een onderscheid tussen mogelijkheden en beperkingen.
De titel van het artikel luidde “Een onzichtbare hand schrijft formules op het digibord“. Docent Hub Kusters staat in een leeg klaslokaal. Hij heeft achter zich een digibord, en voor zich een laptop met webcam. Leerlingen zien op hun laptop het digibord, en op een kleiner scherm de docent zelf. Een onderwijsassistent is aanwezig voor ‘klassenmanagement’ (ondersteuning leerlingen, orde houden, enzovoorts).
Mogelijkheden
Beperkingen
Ik ben geneigd om synchroon online leren vooral in te zetten als lerenden en docenten het lastig vinden om fysiek bij elkaar te komen. Bijvoorbeeld als er geen fysieke ruimte is om elkaar te ontmoeten of als reistijd een knelpunt is, in combinatie met werk en privé. Afgelopen week heb ik daarom een webinar verzorgd voor een groep volwassenen die deelnemen aan een post-bachelor opleiding.
Binnen het basis- en voortgezet onderwijs zou ik echter niet zo snel kiezen voor deze vorm. Behalve als je af en toe een expert virtueel je onderwijs binnen wilt halen. Of indien lerenden anders geen onderwijs krijgen. Een lange termijn-oplossing voor het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs is dit volgens mij niet.
Volgens Evgeny Morozov zijn we echter geneigd om technologie te gebruiken om allerlei problemen op te lossen. Mensen zouden echter zelf hun verantwoordelijkheid nemen om problemen echt aan te pakken. Technologische oplossingen leiden volgens hem tot symptoombestrijding. Bovendien leidt dit tot een toenemende macht en invloed van technologiebedrijven met een vaak bedenkelijke agenda, filosofie en handelswijze.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar