Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben.
Zo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je bijvoorbeeld combinaties maken van synchroon online leren (wel plaatsonafhankelijk, niet tijdsonafhankelijk) en asynchroon online leren (plaats- en tijdsonafhankelijk leren), en kunnen combinaties gemaakt worden van samenwerkend leren en individueel leren.
Ik heb de laatste jaren heel wat studiedagen en workshops over ‘blended learning ontwikkelen’. Daarbij vallen me een aantal zaken op.
Volgens mij moeten onderwijsontwikkelaars zich vooral niet de kop gek laten maken van nieuwe technologieën. Enkele tips zijn dan:
Tijdens de masterclass Blended Learning Ontwerpen maken we een start met het (her)ontwerpen van uw onderwijs op basis van modellen en een stappenplan voor blended learning. We gebruiken een beschrijvingskader om naar bestaande ‘blended’ programma’s te kijken. Neem daarom svp eigen beschrijvingen van curricula mee naar de masterclass.
Deze blogpost heb ik aanvankelijk geschreven voor de weblog van SBO, ter gelegenheid van een masterclass Blended Learning Ontwerpen die ik op 7 december aanstaande verzorg tijdens “Next Higher Education”. De referentie naar het 30-15-5 model is uiteraard ironisch bedoeld
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar