Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onlangs was er veel aandacht voor het OECD-rapport waaruit zou blijken dat het gebruik van ICT kan leiden tot slechtere leerprestaties. Een recente case studie laat zien dat ‘blended learning’ wel degelijk kan leiden tot betere leerresultaten.
“Globaloria students working” by Globaloria Game Design Licensed under CC BY-SA 2.0 via Commons
Deze studie is uitgevoerd bij 12 Amerikaanse schooldistricten. In 2013 heeft men daar ‘blended learning-programma’s’ geïntegreerd. Daarin werken lerenden ongeveer de helft van de onderwijstijd met ICT (in OECD-termen is dat erg veel). Sinds die tijd zijn de slagingspercentages gestegen (van 80% in 2012 naar 88% in 2014).
Uit de beschrijving maak ik op dat online leren met name gebruikt wordt voor het bijspijkeren van leerstof (recovery-content courses). Verder wordt aangegeven dat lerenden die snel afgeleid zijn ook beter presteren omdat het leren meer ‘engaging’ is geworden.
Het artikel biedt weinig informatie over de opzet van deze studie. Ik vraag me hierbij altijd af of de invoering van blended learning echt de enige interventie is geweest. Misschien is men tegelijkertijd een meer activerende didactiek gaan hanteren? Bovendien zijn motiverende effecten van technologie van tijdelijke aard.
Toch is dit een van de vele studies die wijzen op positieve effecten van ICT. Het gaat er daarbij met name om hoe je ICT inzet. In feite was dat ook de slecht begrepen boodschap van het OECD-rapport, en vermoedelijk is dat ook bij deze case studie het geval.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar