Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Drie Vlaamse scholen voor voortgezet onderwijs maken gebruik van leertechnologie voor samenwerkend leren tijdens de lessen, waarbij leerlingen beeldschermen delen. Op hun verzoek heeft een onderzoekscentrum van de KU Leuven onderzocht of deze vorm van onderwijs ook echt leerwinst oplevert.
Een beschrijving van de didactische aanpak kun je nalezen in Is dit de klas van de toekomst?
Volgens het Vlaamse onderwijsmagazine Klasse zijn vijf conclusies uit het onderzoek:
Het valt me op dat deze vijf conclusies eigenlijk helemaal niets zeggen over ‘leerwinst’, over de oorspronkelijke onderzoeksvraag. Prima dat leerlingen en participerende docenten enthousiast zijn. Maar wat is de leerwinst? Daarvoor moet je kijken naar enkele toelichtingen bij de vijf conclusies:
Dat zijn inderdaad positieve bevindingen.
Belangrijk om je hierbij te realiseren:
Op basis hiervan zou ik terughoudend zijn met de conclusie van Klasse: “Technologie-ondersteund leren wérkt”.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar