Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ander onderwijs vraagt ook aanpassingen aan fysieke ruimtes

Als je je onderwijs wilt veranderen, dan zul je ook wat moeten doen aan de ruimtes waarin lerenden leren.

Learning spaces

By The Avery Coonley School (http://www.averycoonley.org/?page=traditions) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

De titel “3 Ways Mobile Technology Is Transforming Learning Spaces” suggereert dat deze bijdrage in THE Journal gaat over de wijze waarop je mobiele technologie voor leren in kunt zetten.

Dit artikel gaat echter met name over de inrichting van scholen. Je kunt nieuwe technologie inzetten of een andere didactiek toepassen, maar je zult ook moeten werken aan de fysieke leeromgeving. Ruimtes zijn van invloed op gedrag. Als je lerenden in rijen plaatst, moet je niet verwachten dat ze aan samenwerkend leren doen.

Als school heb je daarom flexibele leeromgevingen nodig: leeromgevingen waarin je verschillende typen leeractiviteiten kunt toepassen.

Auteur Dennis Pierce laat in deze bijdrage verschillende verantwoordelijken aan het woord over hoe zij ruimtes (niet alleen klaslokalen) aanpassen zodat lerenden met behulp van mobiele technologie samen in groepen aan het oplossen van problemen kunnen werken, met behulp van adaptieve software aan individuele leerbehoeften werken en dankzij mobiele technologie artefacten kunnen creëren waarmee ze kunnen laten zien wat ze hebben geleerd (zoals een filmtrailer of een fotoboek).

Daarbij valt op dat er scholen zijn die fors investeren in nieuw meubilair en nieuwe ontwerpen die gemaakt zijn door speciale ‘building design teams’, en dat er scholen zijn die met betrekkelijk kleine aanpassingen veranderingen doorvoeren (zoals het vervangen van de klassieke tafeltjes door ontbijttafels waar lerenden aan zitten). Ook zijn er scholen die investeren in ateliers waar lerenden in experimenteren. Vaak gebruiken lerenden de ruimtes ook om na schooltijd verder te leren.

De Universiteit van Illinois-Chicago doet onderzoek naar de effecten van andere leerruimtes. De eerste uitkomsten zijn veel belovend. De leerresultaten lijken te verbeteren. Met name lerenden uit gezinnen met lage inkomens verbeteren hun digitale vaardigheden, omdat zij nu intensiever gebruik kunnen maken van ICT.

De praktijk leert overigens dat verschillende betrokkenen, diverse wensen kunnen hebben ten aanzien van de inrichting:

Teachers who were used to a traditional classroom layout favored a more structured learning environment, where they could see all students as the teenagers worked on their computers. Students, on the other hand, wanted spaces for collaboration — and also some private areas for doing independent work.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: