Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoeveel CO2 stoot jij uit met je internetgedrag?

We gebruiken met z’n allen massaal tal van internettoepassingen. Het gebruik hiervan kost veel energie. Volgens Amanda Verdonk van NEMO Kennislink droeg internetgebruik in 2019 voor 3,7% bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Dankzij het toenemend gebruik van (generatieve) AI zal deze uitstoot fors toenemen. Daar is gelukkig wel wat aan

The post Hoeveel CO2 stoot jij uit met je internetgedrag? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Open education: trends en toekomstige ontwikkelingen

Volgens Amanda Coolidge van het Canadese BCCampus heeft open education te maken met mondiale ontwikkelingen zoals het democratiseren van kennis, het slechten van toetredingsbarrières en het omarmen van innovatieve didactische benaderingen. Zij signaleert vier trends op het gebied van open education. Lerenden met diverse achtergronden zouden toegang moeten hebben tot

The post Open education: trends en toekomstige ontwikkelingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI-ondersteund learning design

Philippa Hardman besteedt aandacht aan een artikel over de gevolgen van AI voor de productiviteit en kwaliteit van dagelijks werk. Zij maakt daarbij de vertaalslag naar het ontwerpen van leren, opleiden en onderwijs. De onderzoekers van de Harvard Universiteit maken een onderscheid tussen taken die binnen of buiten de ‘AI

The post AI-ondersteund learning design first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar leren van fouten

Van fouten leert men. Dat is een waarheid als een koe. Maar wat zou het mooi zijn als onderzoek die waarheid zou onderbouwen. Dr. Zak Cohen heeft op basis van onderzoek een conceptueel raamwerk voor ‘mistake literacy’ ontwikkeld dat zich richt op factoren die de bekwaamheid van een lerende beïnvloeden

The post Onderzoek naar leren van fouten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Drie bijdragen over generatieve AI en didactiek

Veel bijdragen over generatieve AI gaan over de snelle ontwikkeling van de technologie. In deze bijdrage besteed ik aandacht aan drie bijdragen die voornamelijk gaan over didactische aspecten van generatieve AI. De eerste bijdrage lijkt op de bijdrage van Eric Ofgang over opdrachten en generatieve AI, waar ik drie dagen

The post Drie bijdragen over generatieve AI en didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied?

Gistermiddag presenteerde Donald Taylor de resultaten van de meest recente editie van de Global Sentiment Survey. De ontwikkeling die als het meest belangrijk werd bestempeld was geen verrassing. Toch bieden de uitkomsten van Donald’s analyse van de gegevens interessante inzichten. AI werd met overweldigende meerderheid verkozen tot het meest belangrijke

The post Global Sentiment Survey 2024: hoe kijken L&D’ers aan tegen trends op hun vakgebied? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wordt dit de toekomst van leermanagementsystemen?

Het artikel “A Better Way To Learn: NextGen Learning Management System Tools“, geschreven door Peter Oykhman en gepubliceerd op de website van eLearning Industry, gaat over de ontwikkeling van de volgende generatie leermanagementsystemen waarbij traditionele functies worden gecombineerd met 2D/3D-gaming en met AI-tutoring. Oykhman hanteert weer het gebruikelijke gezwollen taalgebruik

The post Wordt dit de toekomst van leermanagementsystemen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Recente onderzoeken naar de invloed van smartphones op leren en welzijn

In toenemende mate ontmoedigen of verbieden overheden het gebruik van smartphones in de les of zelfs op school. Soms tenzij deze apparaten expliciet voor educatieve doeleinden worden gebruikt. Er zijn overigens ook voorbeelden van landen die een verbod weer terugdraaien. In deze blogpost vat ik twee recente onderzoeken samen naar

The post Recente onderzoeken naar de invloed van smartphones op leren en welzijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen

Op deze weblog publiceer ik met regelmatig over relevante bronnen met betrekking tot (generatieve) AI. Daarbij gaat het vaak om Amerikaanse, Britse of Australische bijdragen. Deze blogpost bevat twee interessante Vlaamse bijdragen. Daarnaast attendeer ik jullie op een aantal andere online artikelen over (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs,

The post Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

MOOC “Data-Driven Learning” voor L&D-professionals

Binnenkort gaat de massive open online course (MOOC) “Data-Driven Learning” van start, georganiseerd door Next Learning Valley. Deze online cursus is ontworpen voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Deze kosteloze, Engelstalige MOOC gaat van start op 1 mei 2024 en duurt vier weken. Deze MOOC richt

The post MOOC “Data-Driven Learning” voor L&D-professionals first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar nudging in het onderwijs

Onderzoek laat zien dat docenten in het mbo en hbo onbewust gebruikmaken van diverse nudging-technieken om het gedrag van lerenden te beïnvloeden. Een gebrek aan bewustzijn over deze technieken leidt soms tot ongewenst gedrag. Het onderzoek besteedt m.i. onvoldoende aandacht aan de rol van digitale technologie bij nudging. ScienceGuide rapporteert

The post Onderzoek naar nudging in het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is

Consultancybedrijf Accenture heeft aangekondigd het leerplatform Udacity over te nemen. De snelle ontwikkeling en adoptie van AI speelt hierbij een grote rol. Deze overname is volgens mij een indicatie van een belangrijke ontwikkeling. Deze stap maakt deel uit van een grotere inspanning van Accenture om een technologisch leerplatform, genaamd LearnVantage,

The post Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Bezoek de Nederlandstalige SXSW® 2024 groepsblog (met onder andere een impressie van het 2024 Emerging Tech Trend Report)

Op dit moment vindt in Austin, Texas, het befaamde SXSW® ‘event’ plaats. Hoogtijd om de Nederlandstalige groepsblog hierover in het zonnetje te zetten. Ik besteed daarbij expliciet aandacht aan de bijdrage van Amy Webb’s keynote over technologietrends. South by Southwest® (SXSW®) is een evenement dat bestaat uit conferenties en festivals

The post Bezoek de Nederlandstalige SXSW® 2024 groepsblog (met onder andere een impressie van het 2024 Emerging Tech Trend Report) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024”

Op 21 maart 2024 om 15:00 organiseert de OEB een interactief webinar over trends op het gebied van leren en ontwikkelen. Het webinar wordt verzorgd door Donald Taylor. Donald is initiatiefnemer van de jaarlijkse L&D Global Sentiment Survey, en zal ook ingaan op de uitkomsten van de vragenlijst van dit

The post Webinar “Trends op het gebied van L&D in 2024” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

AI in onderwijs maturity model

Ruim anderhalf jaar geleden publiceerde het Britse National centre for AI een volwassenheidsmodel voor AI in het onderwijs. En toen kwam generatieve AI op. Daarom hebben de samenstellers een bijgewerkt AI in Education Maturity Model ontwikkeld. In het nabije verleden moest je volgens co-auteur Michael Webb voor de meeste taken

The post AI in onderwijs maturity model first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kan VR helpen bij het in stand houden en overdragen van inheemse culturen?

Deze podcast van Jeffrey R. Young heeft betrekking op een toepassing van virtual reality waar ik niet eerder over heb gelezen: de bevordering van het behouden en doorgeven van een oorspronkelijke cultuur. Young laat Jared Ten Brink aan het woord. Hij is doctoraalstudent onderwijskunde aan de Universiteit van Michigan, en

The post Kan VR helpen bij het in stand houden en overdragen van inheemse culturen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie 49ste MBO Digitaal conferentie

Gisteren vond in Apeldoorn de conferentie van MBO Digitaal plaats, met een diversiteit aan presentaties en onderwerpen (zoals flexibilisering en generatieve AI). In deze blogpost doe ik verslag van deze interessante bijeenkomst. Technologiefilosoof Rens van der Vorst mocht de dag openen met zijn keynote over digitale Gremlins. Rens gaf een

The post Impressie 49ste MBO Digitaal conferentie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Impressie bijeenkomst drie AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Op 14 december 2023 ging de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln van start, die ik mag begeleiden. Gisteravond vond bijeenkomst drie van deze adviesraad plaats. Deze blogpost bevat een impressie. Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een

The post Impressie bijeenkomst drie AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld ontmoeten elkaar in de hoofdstad van Duitsland en delen kennis met elkaar. De 30ste editie vindt dit jaar plaats van 27 tot en met

The post Online Educa (OEB) 2024: Zet je schrap voor transformatie van onderwijs en L&D (Call for Proposals geopend) #OEB24 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Forbes’ selectie van de beste leermanagementsystemen van 2024

Leermanagementsystemen zijn al decennia in gebruik bij bedrijven, instellingen, overheidsorganisaties en onderwijsinstellingen voor het faciliteren van online en blended learning. Hun overlijden wordt regelmatig bekend gemaakt. Maar nog steeds worden ze wereldwijd intensief gebruikt. Forbes Advisor heeft een ranglijst van de beste negen LMS-en samengesteld. Vooropgesteld: het ziet er naar

The post Forbes’ selectie van de beste leermanagementsystemen van 2024 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over de betrekkelijkheid van veilige AI (en het belang van digitale geletterdheid)

In plaats van te doen alsof AI veilig kan worden gemaakt, moeten we lerenden leren waarom ze inherent onveilig zijn, en hoe deze applicaties toch gebruikt moeten worden. Dat stelt Leon Furze in Alcohol Free AI: Can we stop pretending AI can be “safe”?. Furze opent zijn bijdrage met een

The post Over de betrekkelijkheid van veilige AI (en het belang van digitale geletterdheid) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leren tijdens het verloop van het werk (definities, voorbeelden en kanttekeningen)

Toegang tot de juiste kennis op het juiste moment is volgens Amy Watts van het bedrijf eduMe essentieel is voor een productieve en gemotiveerde ‘werkvloer’. De dominante manieren van leren en ontwikkelen, en de daarbij gebruikte applicaties, schieten volgens haar echter tekort. ‘Learning in the flow of work’ (LIFOW) is

The post Leren tijdens het verloop van het werk (definities, voorbeelden en kanttekeningen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start

Op 9 april 2024 start de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit). Deze opleiding is vernieuwd -AI speelt een belangrijke rol- en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een

The post FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI en de bredere digitale kloof binnen de groep docenten en opleiders

De afgelopen 14 maanden hebben we te maken gehad met een scala aan ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Deze ontwikkelingen laten ook de wereld van leren, opleiden en onderwijs niet onberoerd. Eén van mijn zorgpunten daarbij is de volgens mij steeds breder wordende digitale kloof binnen de groep

The post Generatieve AI en de bredere digitale kloof binnen de groep docenten en opleiders first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

De tweede fase van digitale transformatie binnen onderwijs en opleiden

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten zijn amper gestart met digitale transformatie, of AI luidt de tweede fase hiervan al in. Aldus David Weil in Digital Transformation 2.0: The Age of AI. Waar moeten instellingen hun focus op leggen? Dave Weil verkent in dit artikel de evolutie van digitale transformatie (Dx) in het

The post De tweede fase van digitale transformatie binnen onderwijs en opleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Bookbot: generatieve AI gebruiken in combinatie met een digitaal boek

Gistermiddag heb ik deelgenomen aan een webinar van de European Association for Distance Learning (EADL) met de titel AI in Learning Management Systems: What To Do With It?. Rasmus Petersen, hoofd ontwikkeling bij de Deense uitgeverij Praxis, presenteerde daar een chatbot die antwoorden baseert op de inhoud van een elektronisch

The post Bookbot: generatieve AI gebruiken in combinatie met een digitaal boek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Samenwerkend leren versus coöperatief leren

In 2004 schreef ik samen met mijn toenmalige collega’s Wilfried Admiraal en Rick de Graaff een artikel over omgevingen voor computerondersteund samenwerkend leren. Daarin maakten we onder meer een onderscheid tussen collaboratief en coöperatief leren. Ik had dan ook een déjà vu ervaring toen ik deze week stuitte op de

The post Samenwerkend leren versus coöperatief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Over agency en leertechnologie

In het kader van leertechnologie verwijst ‘agency’ naar de manier waarop leertechnologie de autonomie van lerenden kan bevorderen. In deze blogpost beschrijf ik een aantal manieren waarop leertechnologie ‘agency’ kan helpen faciliteren. Autonomie is een belangrijke basisbehoefte van mensen. De zelfdeterminatie theorie van Deci en Ryan benoemt ‘autonomie’ zelfs als

The post Over agency en leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het valt vooralsnog mee met de AI-misinformatie

Menno van den Bos gaat in de NRC in op de huidige stand van zaken rondom misinformatie die door AI wordt gegenereerd. Hij stelt dat volgens misinformatie-experts van een ‘infocalyps’ nog geen sprake is. Menigeen -onder meer de Nederlandse overheid- maakt zich volgens Van den Bos zorgen over de invloed

The post Het valt vooralsnog mee met de AI-misinformatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie

Christopher Pappas bespreekt in How Does Informal Learning Foster Innovation In The Workplace? het belang van informeel leren voor het stimuleren van innovatie op de werkplek. Volgens hem is er lang niet altijd voldoende aandacht voor informeel leren, terwijl deze benadering een belangrijke rol speelt bij het bevorderen van creatief

The post Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten?

Erik Devlies gebruikt een schaal voor AI-gebruik in taken en opdrachten die onderwijsinstellingen kan helpen te bepalen in welke mate AI wel of geen een rol mag spelen bij taken en opdrachten. Ik vat in deze blogpost zijn bijdrage samen, en geef er ook feedback op. Generatieve AI-toepassingen kunnen gebruikers

The post Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

TPACK en SAMR helder uitgelegd

Het TPACK- en SAMR-model zijn twee al wat oudere raamwerken die in het kader van online en blended learning worden gebruikt. Vanochtend kwam ik twee bijdragen van Med Kharbach tegen waarin hij deze twee raamwerken op een heldere manier toelicht. Ik plaats wel wat kritische opmerkingen bij deze modellen. In

The post TPACK en SAMR helder uitgelegd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

2U: Financiële zorgen en twijfels over voortbestaan

Het bedrijf 2U is sinds juni 2021 eigenaar van edX, het bekende platform waar je deel kunt nemen aan massive open online courses en andere online programma’s van onder andere Harvard, MIT en TU Delft. Inside Higher Ed maakt bekend dat 2U in financieel zwaar weer verkeerd. Het bedrijf worstelt

The post 2U: Financiële zorgen en twijfels over voortbestaan first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties

Peter Kemp, Richard Brock en Amy O’Brien vatten in deze bijdrage de resultaten van hun onderzoek samen naar de relatie tussen de scores op PISA-tests en het verbod op smartphones op scholen. Met verrassende uitkomsten. Verschillende landen zijn overgegaan op een verbod op smartphones in het onderwijs. In ons land

The post Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Next Learning 2024: Connecting the Dots

Op 10 april 2024 vindt in het 1931 Congrescentrum in ’s Hertogenbosch Next Learning 2024 plaats, vooral bedoeld voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen. Omdat leren ‘verbinden’ is, staat het evenement dit jaar in het teken van het thema ‘Connecting the Dots’. Volgens de organisatie raakt leren

The post Next Learning 2024: Connecting the Dots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen)

Het was weer dolle boel, de afgelopen week. Niet alleen vanwege de ‘vasteloavend’, maar ook vanwege belangrijke ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. De afgelopen week maakte OpenAI bijvoorbeeld bekent dat het geheugen van ChatGPT gaat veranderen. Daarnaast maakte Google bekend dat de nieuwe versie van Gemini een ‘context

The post Het geheugen van ChatGPT verandert: wat is de mogelijke impact voor leren, opleiden en onderwijs? (en twee andere belangrijke ontwikkelingen) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs?

Onlangs is de Apple Vision Pro in de VS op de markt gekomen. Deze headset is op dit moment waarschijnlijk nog onbetaalbaar voor de meeste organisaties. Maar hoe zit het met de toegevoegde waarde voor leren, opleiden en onderwijs, ook in vergelijking met andere geavanceerde apparaten voor ‘extended reality’ en

The post De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning

Anywise is initiatiefnemer van de podcast The Learner’s Forecast: Innovators on the Horizon. CEO Julien Jukema spreekt hierin met gastsprekers over relevante thema’s rond leren en innoveren. Onlangs sprak Julien met mij over blended learning. In deze Engelstalige podcast ga ik in op de mogelijke impact van (generatieve) AI op

The post Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpalen en toekomstperspectief van Amerikaanse microcredential initiatief

Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die zich inzet voor innovatie in het onderwijs, onder meer door middel van microcredentials. Rita Fennelly-Atkinson schrijft over de recente ontwikkelingen en toekomstplannen van Digital Promise’s Micro-credential initiatief, dat sinds 2015 loopt. Digital Promise heeft een platform ontwikkeld met een uitgebreide bibliotheek aan

The post Mijlpalen en toekomstperspectief van Amerikaanse microcredential initiatief first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas

In How teachers make ethical judgments when using AI in the classroom vat ScienceDaily een studie van het USC Center for Generative AI and Society samen dat gaat over belangrijke factoren bij de toepassing van AI in het onderwijs en de ethische opvattingen van docenten. Het onderzoek “AI in K-12

The post Hoe docenten ethische afwegingen maken bij het gebruik van AI in de klas first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis

Check.point eLearning doet verslag van een webinar met Nigel Pain en Gary Ridge over het belang van het brein van de organisatie (‘organizational brain‘). Dat zijn de verbindingen die mensen in staat stellen om kennis te delen, te leren en de wereld te begrijpen. Sterke interpersoonlijke banden creëren kansen voor

The post Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Elf voordelen van online leren

De bijdrage Advantages of online learning: 11 key benefits beschrijft -zoals de naam al zegt- elf belangrijke voordelen van online leren, vanuit het perspectief van de lerende. Het overzicht bevat bekende voordelen, maar ook een paar voordelen die niet vaak worden genoemd. De voordelen zijn: 1. Flexibiliteit: Of je nu

The post Elf voordelen van online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid?

Het gebruik van (generatieve) AI kan leiden tot meer efficiëntie. Daardoor zouden docenten meer ruimte hebben om aandacht te besteden aan lerenden en voor persoonlijke begeleiding. Toch is Julia Freeland Fisher bang dat AI de isolatie van lerenden aanzienlijk kan vergroten. Tenzij onderwijsinstellingen hun organisatiemodellen en manieren van meten herzien.

The post Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen

Syed Balkhi bespreekt in zijn artikel “Course Abandonment: 7 Ways To Re-Engage Students” het probleem van dat veel lerenden voortijdig stoppen met hun deelname aan een online leertraject. Volgens hem is daar wel wat aan te doen. Hij identificeert eerst de belangrijkste redenen waarom lerenden hun deelname voortijdig verlaten: gebrek

The post Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders

Philippa Hardman bespreekt in deze blogpost de impact van twee AI-modellen voor leren en ontwikkelen: ‘Assisted AI’ en ‘Autonomous AI’. Deze modellen hebben volgens haar een aanzienlijke impact op het ontwerpen en faciliteren van leerervaringen. In de context van ‘Assisted AI’ wordt AI gebruikt als een hulpmiddel om menselijke besluitvorming

The post Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Forse investeringen in online tutoring hebben niet het beoogde effect

In de Verenigde Staten stimuleert de overheid scholen om te investeren in online tutoring om onderwijsachterstanden, opgelopen tijdens de Corona-pandemie, weg te werken. Jill Barshay schrijft dat er weinig bewijs is dat online tutoring veel lerenden helpt, ook al wordt er een vermogen in geïnvesteerd. De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk:

The post Forse investeringen in online tutoring hebben niet het beoogde effect first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen?

Critici van generatieve toepassingen als ChatGPT typeren deze applicaties vaak als “stochastic parrots”. Volgens Anil Ananthaswamy is het de vraag of je deze typering op basis van recent onderzoek overeind kunt houden. De term “stochastic parrots” wordt gebruikt om te benadrukken dat grote taalmodellen, ook al zijn ze goed in

The post Kunnen generatieve AI-toepassingen als ChatGPT wel tekst begrijpen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2024 | Article Rating | (0) reacties

Natuurwetenschappen bestuderen in de Metaverse?

De bijdrage Make Science Learning Easier with Metaverse Platform for Education is van een commercieel bedrijf dat zich onder meer bezighoudt met het ontwikkelen van leeromgevingen in de Metaverse. Hun inhoudelijke argumentatie om de metaverse voor ‘science’ -natuurwetenschappen- te gebruiken, en de voorbeelden vind ik voldoende interessant om hier weer

The post Natuurwetenschappen bestuderen in de Metaverse? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 1 van 111Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste