Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Anno 2015 beschikken we over breedband en krachtige technologieën waardoor we webinars of virtual classrooms kunnen faciliteren, waar lerenden plaatsonafhankelijk en tijdgebonden leren. We moeten daarbij wel extra goed nadenken over de didactiek die we daarbij hanteren. Diana Howles pleit zelfs voor een ‘flipped virtual classroom’ waar sprake is van actief leren en een hoge mate van betrokkenheid van de lerende.
Foto: lumaxart
Ik heb een aantal keren deelgenomen aan ‘virtual classes’ en ook verschillende keren een dergelijke sessie verzorgd (niet te verwarren met de online masterclasses van de OU). Op basis van deze ervaringen weet ik hoe lastig het is een virtuele ‘klas’ te verzorgen.
Het organiseren van een virtuele klas gaat steeds eenvoudiger, maar nog steeds moet je vaak aparte software (zoals Java) installeren. Dit vraagt bepaalde expertise van deelnemers, net als bijvoorbeeld het configureren van de geluidsinstellingen van de computer. Ook blijkt niet iedereen over een headset te beschikken, of belemmert de ICT-infrastructuur van een werkgever deelname. Verder bevelen leveranciers dikwijls aan om te werken via een vast verbinding, terwijl de meeste gebruikers gewend zijn om draadloos te werken.
Daar komt bij dat je de deelnemers niet ziet, en daardoor minder snel merkt als zij zijn afgeleid. Verder moet je je inhoudelijk goed en meer in detail voorbereiden, en zorgen voor veel afwisseling en activerende werkvormen om lerenden gemotiveerd te houden.
Diana Howles stelt dat we via web conferencing technologie dikwijls passieve manieren van onderwijs verzorgen, terwijl traditionele lezingen geen effectieve manieren van leren blijken te zijn. Volgens haar zouden we naar de geleerde lessen van de ‘flipped classroom’ moeten kijken om aandacht en betrokkenheid te bevorderen. Dat impliceert dat lerenden in eigen tijd en tempo instructies bestuderen (inclusief toetsen met feedback) , terwijl zij in de virtuele klas verdiepende leeractiviteiten ontplooien, actief aan de slag gaan en interacteren met experts en ‘peers’.
In haar artikel formuleert zij enkele ontwerpprincipes:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar