Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Praktisch alle docenten maken gebruik van ICT in het onderwijs. Het vertrouwen in de bekwaamheden om ICT te gebruiken neemt ook toe. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.
In de Verenigde Staten is in opdracht van een “Learning Company” onder bijna 1300 docenten onderzoek gedaan naar datgene waar docenten optimistisch over zijn, en waar zij zich bezorgd over voelen. Verder hebben de onderzoekers gekeken naar hoe docenten technologie gebruiken en welke impact van technologie zij ervaren. De onderzoekers hebben ook onderzocht op welke manier docenten werken aan hun professionele ontwikkeling om zich voor te bereiden op het gebruik van digitale leermiddelen. Tenslotte is gekeken welke rol gelijkheid speelt tussen districten met en zonder grote verschillen in prestaties. Het onderzoek is ook eerdere jaren uitgevoerd.
Het rapport zelf is niet publiek verkrijgbaar. Ik kreeg ook een foutmelding bij het invullen van het formulier. Dian Schaffhauser van THE Journal vat het rapport samen. Daarin gaat zij helaas niet in op de manier waarop docenten werken aan hun professionele ontwikkeling om zich voor te bereiden op het gebruik van digitale leermiddelen.
De belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek zijn:
De belangrijkste voordelen zijn volgens docenten:
Digitale leermiddelen:
Docenten zijn positiever gaan denken over hun werk. Een stijgende lijn is zichtbaar van 41% in 2015 naar 53% het afgelopen jaar. Dat lijkt met name gebaseerd te zijn op de persoonlijke situatie, meer toegang tot het gebruik van technologie en meer “autonomie en opwinding” bij het verzorgen van onderwijs.
Docenten zijn wel negatiever gaan denken over hun beroep. Dat ligt met name aan de salariëring en een algemeen gebrek aan financiering.
Ondanks de genoemde voordelen van het gebruik van technologie in de klas, vinden deze leerkrachten nog steeds menselijke connecties het belangrijkst van allemaal. Vierennegentig procent van de respondenten benadrukt het belang van de relatie tussen docent en lerende voor het succes van de leerling.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar