Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een nieuw begrip, gelanceerd door Josh Bersin. Overigens geen nieuw fenomeen. Wel een benadering van leren die steeds meer weerklank binnen arbeidsorganisaties lijkt te krijgen, en die wat mij betreft sterke en minder sterke kanten heeft.
In de Harvard Business Review schrijven Josh Bersin en Marc Zao-Sanders dat het noodzakelijk is om continu te leren, om voortdurend te zoeken naar manieren om werkzaamheden op een betere manier uit te voeren. Tegelijkertijd overtroeft de urgentie van het werk steevast “de luxe van het leren”.
De auteurs geven aan dat kenniswerkers gemiddeld maar vijf minuten per dag aan formeel leren besteden. De rest gaat op aan de niet-aflatende stroom werk. Kenniswerkers zitten dan gemiddeld 6,5 uur per dag achter een computer. Zij besteden 28% van hun tijd aan email, 19% aan het verzamelen van informatie en 14% aan interne communicatie (tijdens formeel en informele bijeenkomsten). 38% van de inhoud die zij online delen is educatief of informatief van aard.
De auteurs stellen daarom dat we leren onderdeel moeten maken van de kracht van de dagelijkse workflow, van “learning in the flow of work”:
it recognizes that for learning to really happen, it must fit around and align itself to working days and working lives. Rather than think of corporate learning as a destination, it’s now becoming something that comes to us.
Dankzij design thinking en geavanceerde technologie realiseren we leeroplossingen en leerervaringen waarbij leren bijna onzichtbaar wordt in ons werk. Google en YouTube zijn dan twee van die “learning in the flow”-platforms.
In hun bijdrage schrijven Bersin en Zao-Sanders dat je deze ontwikkeling vanuit twee perspectieven kunt benaderen.
Individu (bottom-up)
Organisatie (top-down)
Volgens Bersin en Zao-Sanders staat de $360 miljard ‘corporate learning industrie’ vaak in de schaduw van andere, meer “glamoureuze” aspecten van de organisatie, vooral omdat het moeilijk is om de impact van specifieke leerprogramma’s te bewijzen (hoewel de voordelen van training in het algemeen voor individuen en de maatschappij buiten twijfel staan). Zij menen dat we echter op een kantelpunt staan nu bedrijven de betrokkenheid en het welzijn van werknemers serieuzer gaan nemen.
Leren vanuit competitief oogpunt noodzakelijk
Het concept van “learning in the flow of work” vindt schijnbaar veel weerklank bij chief learning officers van grote organisaties. Een aantal komt in deze bijdrage aan het woord. Zij stellen onder meer dat onzekere en veranderende markten het noodzakelijk maken om te experimenteren, en adaptiviteit en “rapid-cycle feedback” vanuit competitief oogpunt noodzakelijk maken. Dit impliceert leren. L&D zal zich eveneens meer richten op de directe zakelijke context en gepersonaliseerde behoeften van werknemers. Dit maakt eenvoudige toegang tot informatie, prestatieondersteunende hulpmiddelen en zorgvuldig samengestelde en relevante en toepasbare opleidingen noodzakelijk. Daar komt de noodzaak bij om corporate leerervaringen te creëren die aansluiten bij de ervaringen die de werknemer als consument heeft.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar