Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens Hilary Albert en Manjit Sekhon zijn zeven ‘c’s’ van invloed op het engagement van lerenden in massive open online courses, die binnen bedrijven worden toegepast. Een aantal van die ‘c’s’ zijn m.i. ook breder toepasbaar op (massive open) online courses.
Foto: Vanguard Visions
Een paar dagen geleden heb ik geschreven over onderzoek naar engagement van lerenden in MOOCs. Het artikel Seven “C”s Ensure Learner Engagement in Corporate MOOCs van Albert en Manjit gaat over hetzelfde onderwerp. De auteurs baseren hun kennis op een recent afgesloten MOOC van ondermeer Microsoft en de befaamde INSEAD School of Business. Deze MOOC is door 85% van de deelnemers afgesloten, waarbij 95% aangaf tevreden te zijn over deze MOOC.
De MOOC was overigens alleen toegankelijk voor een selecte groep medewerkers. Het was dus een eer om mee te mogen doen. Volgens de auteurs was dit ook belangrijk voor het succes van deze MOOC. Ik kom hier uiteraard nog op terug.
De zeven c’s zijn dan:
Samenvattend menen Albert en Manjit dat het succes wordt bepaald door de optelsom van respect van de lerende en ‘best practices for engagement’. Zij stellen daarbij dat het er niet om gaat om deze factoren te kopiëren en toe te passen in alle MOOCs of alle organisaties. Wat mij betreft zij daar groot gelijk in. Een element als ‘competitie’ is bijvoorbeeld cultuurgebonden, en past zeker niet binnen elke organisatie. Verder gaat het didactisch concept van deze MOOC sterk uit van expertkennis die overgedragen en toegepast kan worden. Je kunt echter ook MOOCs hebben waarbij je vooral uitgaat van van en aan elkaar leren.
Bovenal valt uiteraard op dat deze MOOC eigenlijk geen MOOC is. Het vrijblijvende karakter van MOOCs is juist voor een deel van invloed op het feit dat betrekkelijk weinig mensen een MOOC afsluiten met een certificaat. De cursus in deze casus was allesbehalve ‘open’. Het was een eer mee te mogen doen. In zo’n geval, en vooral in een competitieve organisatiecultuur, denk je er wel drie keer over na voordat je stopt. Daarnaast moet je bij MOOCs vaak apart betalen voor een certificaat. Niet iedereen heeft daar belangstelling voor (o.a. als men enkele krenten uit de pap wil halen). Daar komt bij dat je lang niet altijd samen met je teamleden in een MOOC participeert, en het geleerde samen op de werkvloer kunt toepassen. Deze manier van ‘collaboratie’ is voor veel deelnemers aan MOOCs vaak niet uitvoerbaar.
Een flink aantal elementen, die Albert en Manjit noemen, zijn echter wel degelijk van invloed op motivatie en betrokkenheid van deelnemers. Zo heb ik gemerkt dat een overdaad van interacties (en gebrekkige mogelijkheden voor lerenden om dat effectief en efficiënt te managen) voor een aantal deelnemers reden is om af te haken. Tegelijkertijd blijkt dat een betekenisvolle inhoud en een aantrekkelijk didactisch ontwerp wel degelijk een positieve invloed kunnen hebben op motivatie en betrokkenheid.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar