Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Positieve effect van delen en discussie via sociale media

Sociale media bieden didactische mogelijkheden voor het onderwijs. Het gebruik ervan binnen het onderwijs is echter ook aan kritiek onderhevig. Leerprestaties lijden er onder, als jongeren tijdens het studeren gebruik maken van, bijvoorbeeld, Facebook.
Recent onderzoek laat echter zien dat het gebruik van sociale media ook de betrokkenheid van gebruikers bij onderwerpen kan vergroten.

Blogpost met share opties

Delen of becommentariëren

Een groep onderzoekers van de Penn State University heeft onderzoek gedaan naar de effecten van het bediscussiëren en delen van nieuws via sociale media. Zij hebben ontdekt dat Facebook-gebruikers meer betrokken zijn bij onderwerpen, en meer betrokken blijven, als zij berichten met hun Facebook-vrienden delen en bediscussiëren.

Alleen ’sharen’ is overigens onvoldoende. Het is vooral de feedback van vrienden die de verbondenheid van onderwerpen bevordert. Daarnaast speelt de perceptie van de feedback hierbij een belangrijke rol. ‘Liken’ of oppervlakkig becommentariëren zijn niet voldoende om betrokkenheid te bevorderen. Feedback moet relevant, doordacht en betrokken zijn. Degene die het nieuws deelt en becommentarieert, moet het gevoel hebben invloed te hebben. Dat gevoel werkt als een beloning, en bevordert delen.

Daarnaast blijkt het stellen van vragen betrokkenheid meer te bevorderen, dan het geven van een mening (oeps…).

Volgens de onderzoekers zouden sociale media daarom niet alleen gericht moeten zijn op delen, maar ook op het faciliteren van discussies.

Ik heb zelf de indruk, als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn blog, dat ‘liken’ en ‘sharen’ het becommentariëren wat aan het verdringen zijn. Uiteraard zijn ‘liken’ en ’sharen’ ook uitingen van waardering en feedback, die bovendien minder tijd kosten dan dan commentaar geven. Voor het genereren van betrokkenheid blijkt het geven van meer betekenisvolle feedback een grotere rol te spelen.

Wellicht ligt het ook aan de aard en inhoud van een bericht of je commentaar wilt geven, of dat je ‘liked’ en ’shared’. Tenslotte is het schrijven van een blog post of het schrijven van een inzicht bij Scoop-IT ook een vorm van feedback geven.

Wat vinden jullie? Delen jullie deze indruk mbt de verdringing van commentaren door liken en sharen? Wanneer ben je geneigd commentaar te leveren?


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: