Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
ICT mag binnen het onderwijs best doel op zich zijn, en niet alleen een middel. Mensen die dit ontkennen, hebben een gebrekkig inzicht in de rol en betekenis van technologie. Dat stelt hoogleraar Wim Westera in een recent opiniërend artikel.
“ArtificialFictionBrain”. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ArtificialFictionBrain.png#mediaviewer/File:ArtificialFictionBrain.png
Het afgelopen weekend viel de laatste editie van het blad OnderwijsInnovatie in de bus. Een publicatie van de Open Universiteit die altijd wel artikelen bevat die de moeite waard zijn.
In deze uitgave stelt mijn collega Wim Westera vraagtekens bij het adagium dat ICT binnen het onderwijs nooit een doel op zich mag zijn, maar slechts als middel beschouwd mag worden. Westera noemt dit principe “poilitiek correct”, maar daarmee nog niet correct.
Zijn argumenten zijn:
Volgens Wim Westera miskent het ontkennen van ICT als doel op zich de rol en betekenis van technologie.
Deze bijdrage sluit nauw aan op zijn betoog tijdens de Online Educa Berlijn. Ik ga hier een heel eind in mee. Ik stel ook dikwijls dat ICT middel, katalysator, enabler en leerdoel kan zijn.
Bron: Westera, W. (2014). Ict in het onderwijs: middel of doel? In: OnderwijsInnovatie, 16, 4, 14-16
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar