Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb een tijdje geleden gewerkt aan een nieuwe typologie van gebruikers van massive open online courses. Bestaande indelingen vond ik namelijk niet vruchtbaar. Ik ben er echter achter gekomen dat typologieën eigenlijk altijd tekort schieten.
“Bertillon – Signalement Anthropometrique”. Licensed under Public domain via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bertillon_-_Signalement_Anthropometrique.png#mediaviewer/File:Bertillon_-_Signalement_Anthropometrique.png
Phil Hill maakt bijvoorbeeld verschil tussen
Het verschil tussen observer en passive participant vind ik niet helder. Ik vind het ook niet terecht om iemand die veel content bestudeert, als ‘passief’ te bestempelen.
Anderson cs kijken voornamelijk naar leeractiviteiten zoals het bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Zij onderscheiden:
Deze indeling houdt m.i. onvoldoende rekening met de verschillen in intensiteit, en onderkent niet dat er een grote groep is die überhaupt niet start met de MOOC. Ook gaat men sterk uit van het gebruik van video’s.
Ik heb zelf gedacht aan een indeling die gebaseerd is op:
Dat leidt tot de volgende indeling:
Ik ben er echter achter gekomen dat deze indeling de lading ook niet helemaal dekt. De dimensies zijn ook niet consequent toegepast.
Je kunt, zo heb ik inmiddels geleerd, beter uitgaan van de wijze waarop lerenden op verschillende dimensies scoren dan van bepaalde ‘persona’s’ of archetypen (Koper, submitted; Pashler et al, 2008). Een voordeel van ’types’ is wel dat mensen er een concreet beeld bij hebben.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar