Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Welke innovatieve didactische benaderingen worden mogelijk gemaakt dankzij nieuwe technologieën? Een recente publicatie van de Britse Open Universiteit geeft hier zicht op. Daaruit blijkt dat niet altijd sprake is van een hele nieuwe benadering, maar van een innovatie die eindelijk het omslagpunt van bredere acceptatie heeft bereikt.
Via een blogpost van Martin Weller ben ik gestuit op editie 2014 van het Innovating Pedagogy report van de Britse Open Universiteit. Weller is co-auteur. In dat rapport kijkt men naar innovatieve didactische benaderingen, die mogelijk gemaakt worden dankzij ICT.
Weller schrijft hierover:
A lot of these are not necessarily new this year, and could have been incorporated in our first report, but it’s about trying to gauge when they gain enough momentum to be of interest to a reasonably wide audience.
Een terechte opmerking, aangezien bijvoorbeeld de flipped classroom of ‘bring your own devices’ ook in het rapport figureren, maar al enkele jaren onderwerp zijn van menig publicatie. Wat mij betreft is dat ook kenmerkend aan trends: het duurt een tijd voordat ze het momentum oftewel omslagpunt bereiken.
De samenstellers noemen onder meer als innovaties:
Al met al een helder geschreven rapport met een focus op didactiek. Helaas waagt men zich hierbij ook aan inschattingen wanneer de innovatie geadopteerd zal zijn.
Sharples, M., Adams, A., Ferguson, R., Gaved, M., McAndrew, P., Rienties, B., Weller, M., & Whitelock, D. (2014). Innovating Pedagogy 2014: Open University Innovation Report 3. Milton Keynes: The Open University
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar