Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Binnen verschillende landen wordt anders omgegaan met docentprofessionalisering. Tegelijkertijd blijken die landen ook nog eens verschillend te zijn wat betreft onderwijsprestaties. Je gaat echter kort door de bocht als je daar een eenduidig verband tussen probeert te leggen. Wat niet wil zeggen dat je niet zou moeten leren van de aanpak van docentprofessionalisering van andere landen. Er schort namelijk nogal wat aan de huidige aanpak.
Foto: Mike Peel (www.mikepeel.net). CC-BY-SA-4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0), via Wikimedia Commons
Ben Johnson vat in How Should Professional Development Change? een rapport samen over de wijze waarop docenten in verschillende landen werken aan hun professionele ontwikkeling. Daaruit blijkt onder meer:
Het gaat overigens niet alleen om de tijdsinvestering, maar ook om de verschillen in aanpak van professionalisering (‘teacher collaboration per week’).
Johnson stelt dat de onderwijssystemen van Canada, Shanghai en Singapore ook nog eens beter presteren dan het onderwijssysteem van de VS (als je PISA mag geloven). Tegelijkertijd geeft hij terecht aan dat het lastig is om dergelijke verbanden te legggen.
Dat laat onverlet dat het van belang is om docenten tijd en structuren te bieden die er toe bijdragen dat docenten verdiepende gesprekken met elkaar voeren over het onderwijs. Schoolleider zouden zich volgens Ben Johnson daar hard voor moeten maken.
Ik vind dit een interessante bijdrage. Voor mijn gevoel lijkt de wijze waarop we in ons onderwijs omgaan met docentprofessionalisering sterk op het Amnerikaanse systeem. Bij ons geven docenten ook relatief veel les. In de CAO worden afspraken gemaakt over professionalisering. Ik heb echter wel eens twijfels over de effectiviteit ervan. Zo stelt een jaarlijks budget van € 500 natuurlijk niet zo heel veel voor.
Je zou als onderwijsinstelling en opleidingsinstituut wat mij betreft docenten veel meer mogelijkheden moeten geven om zich te professionaliseren. Dat kan wat mij betreft door docenten minder lesgevende taken te geven. Ik vind verder ook dat docenten best zelfverantwoordelijkheid mogen nemen voor hun professionele ontwikkeling. Je hebt er ook als individu baat bij, niet alleen de schoolorganisatie.
Verder zou je professionalisering wat mij betreft ook anders moeten organiseren:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar