Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteren heb ik aandacht besteed aan het nieuw verschenen Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Vandaag wil ik de niet-opgemaakte versie van het artikel Digitaal leren en leertechnologie met jullie delen.
Persoonlijk ben ik overigens niet gelukkig met de titel. Ik heb eerder in een blogpost beargumenteerd waarom ik een nieuw begrip, in plaats van e-learning, niet gerechtvaardigd vindt. De redactie heeft anders besloten, en daar heb ik me bij neergelegd. Het is voor mij namelijk geen principiële kwestie.
Het artikel kent de volgende onderverdeling.
11 Digitaal leren en leertechnologie 11.1 De context voor digitaal leren 11.1.1 Begrippenkader 11.1.2 De geschiedenis van het digitale leren 11.2 Aanleidingen, beïnvloedende factoren en effectiviteit 11.2.1 Aanleidingen voor digitaal leren 11.2.2 Factoren die de opkomst van digitaal leren stimuleren 11.2.3 De effectiviteit van digitaal leren 11.3 Ontwikkelingen in leertechnologie 11.3.1 Verschuivingen en evolutie in leertechnologie 11.3.2 Verschuiving in het (zelf) ontwikkelen van leerinhoud 11.3.3 De gevolgen van sociale media en consumententechnologie 11.4 Ontwikkelingen in vormen van digitaal leren 11.4.1 Asynchrone online cursus 11.4.2 Synchrone online cursus 11.4.3 Massive open online courses (MOOCs) en small private online courses (SPOCs) 11.4.4 Social learning 11.4.5 Serious gaming en simulations 11.4.6 Immersive learning met inzet van AR en VR 11.4.7 Performancesupport 11.4.8 Blended learning 11.5 Ontwikkelingen rond de strategische inbedding van digitaal leren 11.5.1 Continue aandacht voor een cultuur van leren 11.5.2 Het belang van informeel digitaal leren 11.5.3 Van macro- naar micro-learning 11.5.4 Een nieuwe leerarchitectuur 11.5.5 Gevolgen voor de bekwaamheden van L&D
Rijken, J., Rubens, W. en Dam, N. van (2018). Digitaal leren en leertechnologie. In: Mooijman, E., Rijken, J. en Dam, N. van (2018). Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Groningen|Utrecht: Noordhoff Uitgevers (5e druk). 381-411
11 Hoofdstuk digitaal leren en leertechnologie publiek (pdf)
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar