Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
‘Werkplek leren’ is een complex fenomeen. Onderzoek laat zien dat professionals zeer veel leeractiviteiten op de werkplek uitvoeren. Informele leeractiviteiten krijgen daarbij vaak pas waarde na formeel leren. Verder weten we een aantal zaken nog niet.
Gisteren werd ik via Twitter door Joke van Alten (@JokevA) gewezen op een interview (pdf) dat zij samen met Mariël Rondeel heeft gehouden met Maaike Endedijk, voor Onderwijs en Gezondheidszorg. Maaike werkt bij de Universiteit van Twente en doet daar onderzoek naar “de black box van werkplekleren”. Ik ken Maaike uit de tijd dat wij beiden werkten bij het IVLOS van de Universiteit Utrecht, nu alweer zo’n vijftien jaar geleden.
Aanleiding voor Joke om mij op dit interview te wijzen, was mijn blogpost Veranderingen op het gebied van arbeid leiden tot andere manieren van leren en ontwikkelen. Ik zal wel aan confirmation bias leiden, maar Maaike’s betoog sluit prima aan op deze bijdrage, en op veel van mijn eerdere bijdragen met betrekking tot werkplekleren:
Bij één uitspraak van Maaike wil ik wel een kanttekening plaatsen. Zij definieert leeractiviteiten als activiteiten die tot leerervaringen leiden. Daarbij stelt zij: “Dat zijn vaak gewoon werkactiviteiten”. Leeractiviteiten zijn inderdaad vaak werkactiviteiten, Maar niet alle werkactiviteiten zijn ook leeractiviteiten. Ik gebruik de definitie van leren van Dale Schunk (2012): leren is een duurzame verandering in gedrag of in het vermogen om je op een bepaalde manier te gedragen, als resultaat van ervaringen. In mijn pleidooi voor het afbakenen van werkplek leren, schreef ik:
Binnen deze definitie doen lerenden in het geval van werkplek leren ervaringen op de werkvloer op (bijvoorbeeld door voorbeeld-gedrag te volgen, te experimenteren of onderzoek te doen), krijgen zij feedback op hun handelen en reflecteren zij hierop. Ervaringen opdoen en daar -onder meer dankzij feedback- op reflecteren zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het resultaat kan zijn dat lerenden een handeling een volgende keer op een andere manier uit voeren, maar ook dat zij onderliggende patronen van handelingen herkennen en eventueel ter discussie stellen, of dat zij anderszins conceptualiseren. Als je deze definitie als uitgangspunt neemt, dan is werken niet altijd leren. Op de werkvloer is namelijk lang niet altijd ruimte om kritisch terug te blikken op ervaringen, daar over na te denken en conclusies te trekken voor toekomstig handelen.
Binnen deze definitie doen lerenden in het geval van werkplek leren ervaringen op de werkvloer op (bijvoorbeeld door voorbeeld-gedrag te volgen, te experimenteren of onderzoek te doen), krijgen zij feedback op hun handelen en reflecteren zij hierop. Ervaringen opdoen en daar -onder meer dankzij feedback- op reflecteren zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het resultaat kan zijn dat lerenden een handeling een volgende keer op een andere manier uit voeren, maar ook dat zij onderliggende patronen van handelingen herkennen en eventueel ter discussie stellen, of dat zij anderszins conceptualiseren.
Als je deze definitie als uitgangspunt neemt, dan is werken niet altijd leren. Op de werkvloer is namelijk lang niet altijd ruimte om kritisch terug te blikken op ervaringen, daar over na te denken en conclusies te trekken voor toekomstig handelen.
Wat betreft een model voor werkplek leren, zie: WICER-model als alternatief voor het 70-20-10 model. Dit is wel een model voor leren op de werkplek. Het is bewust breed gehouden en kan heel verschillend worden ingevuld.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar