Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Margaret Rhodes presenteert vier ideeën die een flinke impact kunnen hebben op de leerdoelen, didactiek en organisatie van het hoger onderwijs. Deze ideeën zijn gebaseerd op een onderzoek van Stanford. De ideeën zijn soms al honderden jaren oud, maar worden vaak niet meer toegepast. Tijd om ze af te stoffen?
By Martín de Cervera [Public domain], via Wikimedia Commons
Op basis van een onderzoeksproject van Stanford’s Institute of Design, waarbij studenten interviews hebben afgenomen om te onderzoeken hoe mensen leren, zijn de volgende ideeën voor onderwijsvernieuwing geformuleerd:
Verder valt het me op dat de auteur begint met de invloed van ICT en data op domeinen. Bij de gepresenteerde ideeën komt de invloed van ICT en data er echter maar heel bekaaid van af. Toch denk ik dat ICT een rol kan spelen bij elk van deze ideeën. Je kunt ICT gebruiken om via online communities lerenden aan je te binden. Je kunt ICT ook gebruiken om lerenden meer in eigen tempo te laten leren, of specifieke kennis te laten bestuderen.
Dankzij ICT heb je ook zeer veel bronnen tot je beschikbaar om een scala aan thema’s en ‘missies’ te verkennen, ook met mensen die in verschillende vakgebieden werken. ICT kan vervolgens ook worden gebruikt voor het beoordelen van andere niveaus van competent zijn dan kennis of het toepassen van kennis. Denk daarbij aan serious games of simulaties.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar