Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

273 interactieve technieken die binnen onderwijs en opleiden kunnen worden in gezet

Interactie vormt een belangrijke bouwsteen binnen leerprocessen. Je kunt op verschillende manieren interactie inbouwen binnen onderwijs en opleiden. Bij toeval stuitte ik deze week op een paper (pdf) met maar liefst 273 interactieve technieken. Voor als je inspiratie zoekt om meer te variëren binnen je eigen praktijk.

Lerenden kunnen met elkaar interacteren, met de docent/trainer of met leerstof (denk aan virtual reality). Interactie wordt voor verschillende doelen gebruikt:

  • Als verwerkingsactiviteit (o.a. begripsvorming)
  • Om te checken of lerenden instructies hebben begrepen
  • Voor feedback
  • Voor beoordelen
  • Voor het bevorderen van engagement

Kevin Yee heeft met een groep mensen in de loop der jaren een overzicht gecreëerd (pdf) met 273 suggesties voor interactie. De ideeën zijn ondergebracht in een aantal categorieën, waarbij onder meer opvalt dat of de docent of de student de eerste acties uitvoeren. Een ander criterium heeft met de groepsgrootte te maken.

Er zijn technieken bij waar ICT wordt gebruikt, of niet. Een aantal technieken leent zich ook voor het gebruik van ICT, terwijl dit in het overzicht niet wordt genoemd (zoals nummer 20, dagelijkse ethische dilemma’s). Ook kun je andere technologieën gebruiken, dan de genoemde. Er is dus nog veel meer variatie mogelijk.

Het overzicht bevat geen informatie over sterke en minder sterke punten van technieken (brainstorming heeft bijvoorbeeld belangrijke beperkingen, in tegenstelling tot brainwriting) en over de context waarbinnen je een techniek wel of niet kunt inzetten. Docenten kunnen deze laatste afweging waarschijnlijk zelf prima maken.

Update 11.26 uur: Hannes Minkema (@hminkema) stelt via Twitter terecht dat we bij deze suggesties het kaf van het koren moeten scheiden. Er wordt o.a. ook gesuggereerd leerstijlen in kaart te brengen met een vragenlijst. Leerstijlen zijn echter een hardnekkige mythe.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: