Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik vermoed dat onderwijsinstellingen de afgelopen decennia steeds meer geld zijn gaan uitgeven aan ICT, al blijven de kosten de laatste paar jaar absoluut gezien ongeveer gelijk (in ieder geval binnen het mbo; Kennisnet, 2017, pdf). Daarbij kunnen instellingen uit tal van leertechnologieën kiezen. Amerikaans onderzoek laat zien welke investeringen “higher-performing schools” doen.
De bijdrage Where Schools Need to Focus Their Ed Tech Efforts pleit voor meer inzicht in welke investeringen de meeste opbrengsten oplevert. Er zijn volgens auteur Eli Zimmerman betrekkelijk weinig studies uitgevoerd naar de effectiviteit van het gebruik van leertechnologie. Verder wijst Zimmerman op hoge verborgen kosten bij het implementeren van ineffectieve technologie (220 doller per lerende). Hij baseert zicht hierbij op een recente studie van leverancier Smart Technologies.
Dit bedrijf heeft gekeken naar 22 “EdTech Capabilities” en naar welke van deze “vermogens” door beter presterende scholen worden ingezet. Daaruit blijkt dat deze scholen de effectiviteit van technologie en de implementatie ervan evalueren. Verder houden deze scholen zich bezig met strategische planning en met leiderschap, visie en “stakeholder alignment”.
Als je vervolgens kijkt naar welke leertechnologie “higher-performing schools” gebruiken, dan zijn dat vooral tools die samenwerking tussen lerenden bevorderen, tools voor assessments en games. Deze scholen geven lerenden ook meer ruimte in besluitvorming hierover. Zij besteden ook meer aandacht aan planning van professionele ontwikkeling.
Mijn opmerkingen hierbij:
Mijn advies
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar