Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen?
Katie Lepi heeft vijf tips geformuleerd die docenten helpen lerenden ‘bij de les’ te laten blijven.
Ik vind dit zinvolle tips. Wel wil ik de volgende opmerkingen hierbij maken:
Daarnaast hangt m.i. ook veel af van de kwaliteit en betekenisvolheid van de taak. Al valt, zoals al eerder aangegeven, niet tegen Facebook op te boksen.
Tenslotte werkt het m.i. beter om goed gedrag te belonen, dan om te straffen. “Je mag je smartphone gebruiken voor opdrachten”, wekt beter dan “Het is verboden je smartphone te gebruiken voor Facebook”. Maak daarover aan het begin van het school/studiejaar afspraken met lerenden. En laat hen meedenken over de consequenties van het je niet houden aan afspraken.
Hebben jullie nog aanvullende tips?
Foto: “Socmed – Flickr – USDAgov” by U.S. Department of Agriculture – socmed. Licensed under Creative Commons Attribution 2.0 via Wikimedia Commons
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar