Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij cognitieve overbelasting wordt het werkgeheugen overbelast door te veel informatie, stress en complexiteit. Wat kun je als docent doen om cognitieve overbelasting te beperken?
Over dit onderwerp gaat een interview dat Vicki Davis onlangs heeft gehouden met dr. Todd Finley (beschikbaar in geschreven of gesproken tekst). Vicki stelt daarin dat cognitieve overbelasting lijkt op ADHD. Die vergelijking heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord of gelezen.
In dit interview licht Finley kort toe wat het belang van het werkgeheugen is en hoe je cognitieve overbelasting kunt reduceren. Daarbij is het vooral van belang dat je erkent wanneer het fenomeen optreedt (bijvoorbeeld als je het gevoel hebt dat informatie het ene oor in en het andere oor uit gaat of als ogen van kinderen snel heen en weer gaan als je hen een vraag stelt).
Wat kun je dan als docent doen?
Todd Finley stelt in het interview dat docenten zelf ook te maken hebben met cognitieve overbelasting, aan het eind van het jaar. Maak dan een checklist van hoe je zaken gaat uitvoeren.
Het interview bevat ook een handige poster van Finley met meer tips om cognitieve overbelasting te voorkomen:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar