Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Corporate universities zijn opleidingsinstituten die verbonden zijn aan een specifieke organisatie. Grote ondernemingen beschikken meestal over een corporate university en ook grote onderwijsinstellingen kennen vaak een eigen ‘academie’ die verantwoordelijk is voor de professionele ontwikkeling van de eigen medewerkers. De Chief Learning Officer biedt de voormalige president van de corporate university van Motorola, Fred Harburg, de gelegenheid om zijn mening over de corporate university te delen.
De belangrijkste wetenswaardigheden uit deze bijdrage zijn wat mij betreft:
“You might call these the two pistons of the engines of the corporate university — the notion of strategic capability development and a tie to the business and customer on one hand, and the cultivation and engagement and full appetite and contribution of the employee in a way that’s satisfying to them and helps the organization flourish.”
We overpromise and underdeliver when it comes to technology in that we don’t understand the implications of what it will do.
Het valt me op dat Fred Harburg niet expliciet in gaat op het faciliteren van meer informele vormen van leren en werkplek leren.
Hij benadrukt m.i. terecht dat corporate universities ook in de toekomst belangrijk kunnen zijn, maar dat de rol van corporate universities wel verandert. Ze ontwikkelen m.i. hooguit nog eigen aanbod voor specifieke leervragen. Verder zullen corporate universities minder gericht zijn op het ontwikkelen van aanbod, maar meer gericht zijn op het articuleren van vragen.
Corporate universities zullen zich meer bezighouden met het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en met het adviseren over leertrajecten die uit een mix aan leeractiviteiten zullen bestaan (inclusief werkplek leren, performance support, coaching en reflectie).
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar