Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik bij Verdonck, Klooster & Associates een presentatie over technologische trends verzorgd tijdens een Ronde Tafelbijeenkomst over Digitale Transformatie in het hoger en universitair onderwijs.
Ik ben sinds maart 2017 associate bij VKA. Samen met Arjan van Venrooy en Nico Verbeij van VKA heb ik deze sessie voor bestuurders van hogescholen en universiteiten georganiseerd. We wilden deze bijeenkomst vooral kennis en ervaring over/met onderwijsinnovatie en digitale transformaties in het hoger en universitair onderwijs uitwisselen. Eén van de aanleidingen is de Versnellingsagenda die in november 2017 is gepubliceerd. In deze agenda wordt de urgentie van ICT in het hoger onderwijs geschetst, en wordt onder meer aandacht besteed aan het gebruik van ICT voor flexibilisering.
In mijn aftrap ben ik met name stil blijven staan bij vier trends op de langere termijn, die tot grote veranderingen kunnen leiden in het hoger onderwijs. Daarbij heb ik me gebaseerd op het SURF Trendrapport, dat ik voorzien heb van een update. Overigens dient te worden opgemerkt dat we vaak slechte voorspellers zijn van de impact van nieuwe technologie. Een ander opmerking is dat het vooral de combinatie van trends is die digitale transformatie bevordert. Deze trends hebben overigens ook niet louter positieve kanten.
De trends zijn:
De gevolgen hiervan zijn dat lerenden steeds vaker bij verschillende instellingen en op verschillende manieren kunnen gaan leren, waarbij deze inspanningen gewaardeerd zullen worden, maar niet alleen meer via diploma. Je loopt kans dat op termijn sprake zal zijn van ‘unbundling’ van het onderwijs. Op dit moment staat nog wetten en praktische bezwaren deze ontwikkelingen in de weg. Wetgeving op op het gebied van verkeer en vervoer worden echter ook aangepast als zelfrijdende auto’s volwassen zijn.
Hier zijn mijn slides:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar