Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag vond GildeLeert plaats. Tijdens deze bijeenkomst delen medewerkers kennis over innovatieprojecten die zij uitvoeren (Gilde Innoveert). Ik mocht als buitenstaander twee keer een workshop verzorgen over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs.
Ik bevond me vandaag op vertrouwd terrein. Ik heb immers van 1 oktober 2006 – 1 maart 2011 bij Gilde Opleidingen gewerkt. Mijn oud-collega Marcel Spoler had mij gevraagd om in te gaan op de relatie tussen leertechnologie en didactiek.
Leertechnologie wordt namelijk niet altijd op een effectieve manier ingezet. Terwijl je ICT wel op een effectieve manier kunt inzetten als je aandacht besteedt aan de didactiek, als je rekening houdt met de context (o.a. domein en doelgroep) en als je de nodige aandacht besteedt aan de invoering.
Wat betreft didactiek verschillen de meningen echter ten aanzien van wat ‘effectief’ is. Ik kies daarom een pragmatische weg. Over welke principes is de onderwijskundige ‘goegemeente’ het wel eens? Kijk vervolgens hoe je ICT kunt inzetten om die principes te helpen realiseren.
Je moet daarbij niet alleen vanuit je didactiek naar technologie kijken, maar ook vanuit technologische mogelijkheden en beperkingen naar je didactiek. Bij ICT in het onderwijs gaat het om de wisselwerking en wederzijdse beïnvloeding van deze twee. Dankzij ICT kun je ook manieren van leren vormgeven die zonder ICT niet of praktisch niet mogelijk zijn. Vanmiddag hebben een aantal deelnemers verschillende toepassingen genoemd (zoals simulaties of adaptieve rekenprogramma’s).
Voorbeelden van het effectief gebruiken van leertechnologie zijn dan:
Medewerkers van Gilde Opleidingen kunnen de meeste applicaties, die aan de orde zijn geweest, via een soort app-store gebruiken.
Hieronder vind je mijn slides.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar