Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Universiteit Utrecht investeert fors in digitale toetsplekken. Toen ik dit bericht vanochtend las, kwam bij mij de vraag op waarom deze universiteit in plaats hiervan niet investeert in online proctoring. Enige verdieping leidde tot meer begrip.
De Universiteit Utrecht heeft het aantal digitale toetsplekken uitgebreid naar 1100. Sinds 2015 is het aantal digitaal afgenomen tentamens gegroeid van 8% naar bijna 33%. Het is mogelijk om grootschalig digitaal toetsen af te nemen. Studenten typen vaak liever en sneller dan dat zij schrijven. Docenten kunnen antwoorden op open vragen sneller digitaal nakijken omdat zij geen handschriften hoeven te ontcijferen. Het is overigens te verwachten dat software op termijn tentamens met open vragen automatisch kan nakijken.
Grootschalige digitale toetsplekken vormen echter een forse investering. Je hebt grote ruimtes nodig, veel laptops (goedkope Chromebooks worden vaak gebruikt), een zeer stabiel netwerk en speciale software. Ook moeten studenten naar de universiteit reizen om toetsen te maken, en moeten toetsen gepland worden.
Een paar jaar geleden kwam online proctoring op. Bij online proctoring maakt een student vanaf de eigen studieplek en met de eigen computer een examen. Daarbij wordt de student op afstand gemonitord om te bewaken dat hij/zij fraude pleegt. Dat kan op verschillende manieren:
Online proctoring wordt toegepast bij volledig online leren, bijvoorbeeld als een student een massive open online course wil afronden met een certificaat (tegen betaling). Er zijn ook onderwijsinstellingen die studenten de keuze geven: je komt naar de instelling om tentamen te maken of je betaalt iets extra’s en maakt op afstand de toets terwijl een surveillant meekijkt.
Ik hoor in ons land weinig over online proctoring, maar ik lees en hoor wel dat instellingen flink investeren in voorzieningen voor digitaal toetsen. Een whitepaper over online proctoring (pdf) van SURF illustreert de bezwaren tegen deze manier van toets afnemen.
Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan het grootschalig inzetten van online proctoring. Ten aanzien van privacy zijn relatief eenvoudig maatregelen te treffen. Op het gebied van fraudebestrijding en ‘false positives’ is verbetering van de software noodzakelijk en ongetwijfeld mogelijk. De bezwaren op het gebied van fraudebestrijding vragen echter ook van instellingen de durf om meer risico te nemen. Wat betreft kosten zal voortdurend een afweging gemaakt moeten worden waarbij ook gekeken wordt naar de korte en lange termijn.
Vooralsnog zal online proctoring in ons land waarschijnlijk vooral kleinschalig toegepast worden (belangrijk om ervaringen op te doen), ook in specifieke situaties (als een student niet in staat is te reizen of bij volledig online leren).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar