Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb lang niets geschreven over het didactisch inzetten van blogs. Vanochtend las ik een uitstekende bijdrage over dit onderwerp die ik graag wil samenvatten. Ook omdat de inhoud relevant is voor vloggen als leeractiviteit.
Veel lerenden vloggen waarschijnlijk gemakkelijker dan dat zij bloggen. Het voordeel van vloggen is ook dat je gemakkelijker kunt laten zien waar je mee bezig bent. Verder gebruik je andere technologieën, waarbij het bewerken van video’s complexer is dan het redigeren van een tekst. Je ontwikkelt verschillende vaardigheden omdat je diverse technologieën gebruikt.
Er is ook sprake van overlap:
Kathleen Morris heeft een uitgebreid artikel geschreven over wat er komt kijken bij bloggen. Zij citeert Silvia Tolisana die ‘blogfolio’s’ heeft omschreven als de lijm die de inhoud van curricula, doelen, beoordelingen, initiatieven van de school, persoonlijke interesses en passies en projecten bij elkaar houdt.
Dat betekent dat lerenden via blogs (en vlogs) verbindingen aan kunnen brengen tussen leerervaringen binnen verschillende vakken en andere initiatieven (ook buiten-curriculair).
In haar bijdrage onderscheidt Morris vier fasen om lerenden te laten bloggen (docent zet klassikale blog op, lerenden publiceren als gastauteur op de klassikale blog, sommige lerenden hebben hun eigen blog, alle lerenden hebben een eigen blog). Aandacht besteden aan de kwaliteit van het commentaar en -bij niet-volwassenen- ouderbetrokkenheid zijn erg belangrijk.
Verder besteedt zij aandacht aan het starten van blogs. Expliciete aandacht voor privacy en het modereren zijn daarbij cruciaal.
Een interessant onderdeel van haar bijdrage zijn ook de zes ‘key areas’. Dit zijn belangrijke aspecten van bloggen waarover je dient na te denken en keuzes moet maken:
Volgens mij zijn deze aspecten ook relevant als je met vloggen als leeractiviteit aan de slag wilt.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar