Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanavond heb ik in het kader van een post-HBO-opleiding over e-learning een webinar verzorgd over activerende didactiek.
Bij de start van het webinar heb ik de deelnemers een opdracht laten zien die ik hen aan het eind van de bijeenkomst zou laten maken. Vervolgens zijn we ingegaan op drie redenen waarom ICT lang niet altijd op een effectieve, leerzame, manier wordt gebruikt:
Ik ben vooral op de tweede reden ingegaan. Daarbij heb ik Merrill’s First Principles of Instruction als kapstok gebruikt en geïllustreerd hoe leertechnologie kan worden gebruikt voor:
In deze presentatie heb ik voor het eerst bewust niet meer gesproken van formatief toetsen, maar van een zelftest. Dominique Sluijsmans, lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool, pleitte onlangs voor een verbod op de term ‘formatief toetsen’. Veel docenten en studenten associëren dit toch met een proces van afrekenen te maken heeft, dat losstaat van het onderwijs. Tegelijker conditioneert dit het gedrag van studenten heel sterk.
Tenslotte zijn we ingegaan op het TPACK-model als hulpmiddel om op een integrale manier naar leertechnologie en didactiek te kijken. Daarbij heb ik onder meer benadrukt dat je niet alleen moet kijken naar welke leeractiviteiten je kunt faciliteren met technologie, maar ook hoe leertechnologieën jou in staat stelt bepaalde leeractiviteiten te ontwikkelen.
Hieronder vind je mijn slides.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar