Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er zijn verschillende manieren waarop je kunt kijken naar de manier waarop gebruikers leertechnologieën adopteren. In deze blogpost beschrijf ik er drie, en pleit ik ervoor om vooral goed te kijken naar de redenen van critici van leertechnologie. Het is van belang genuanceerd te kijken naar deze critici.
Bron: http://www.teachthought.com/uncategorized/pencil-metaphor-how-teachers-respond-to-education-technology/
Het meest bekende model is waarschijnlijk de innovatietheorie van Rogers (die origineel van een Fransman schijnt te zijn). Everett Rogers onderscheidt vijf stadia van adoptie van innovatie. Daar horen dan ook vijf groepen gebruikers bij.
Critici vinden dat het heel complex is om diffusie te kwantificeren. Kun je wel meten wat de adoptie van een vernieuwing veroorzaakt?
In 2004 heb ik met een knipoog figuren van Winny the Pooh gekoppeld aan zes reacties die William Horton ten aanzien van e-learning onderscheidt:
In 2007 heb ik geschreven wat je kunt met deze typologie.
De afgelopen week maakte ik kennis met de Pencil Methaphor. Het is niet heel duidelijk wie deze vergelijking met een potlood oorspronkelijk heeft gemaakt. De samensteller onderscheidt echter zes manieren waarop docenten reageren op leertechnologie:
The Pencil Methaphor onderscheidt in feite twee typen Iejoor (de gum en de meeloper), terwijl ik meer differentieer in het midden. (met Uil en Pooh-beer). Natuurlijk hebben deze typologieën hun beperkingen. De werkelijkheid is vaak complexer. Het voordeel van mijn typologie en de Pencil Methaphor is in elk geval dat niet wordt gewerkt met absolute aantallen. Verder stellen de laatste twee metaforen dat er een kleine groep gebruikers is die aversie blijft houden ten aanzien van leertechnologie, terwijl de achterblijvers bij Rogers er uiteindelijk ook toe overgaan de innovaties te gebruiken (als het geen innovaties meer zijn).
Ik vind het belangrijk om bij implementaties van leertechnologieën te kijken naar de wijze hoe medewerkers aankijken tegen technology enhanced learning. Daarbij vind ik het cruciaal om een onderscheid te maken tussen de ‘metalen verbindingsring’ en de ‘gum’ of de ‘meelopers’. Deze laatste twee groepen zijn volgens mij qua omvang veel kleiner dan vaak gedacht (in elk geval veel minder dan Rogers’ 16%). Ik ben geneigd deze groepen -mijn Iejoors- te negeren. Laat hen andere werkzaamheden doen. Als men ook op andere terreinen niet functioneert, is het tijd om afscheid te nemen.
De ‘metalen verbindingsring’ -mijn Knorretjes- is veel interessanter. Kijk vooral naar de redenen die zij hebben om leertechnologie tegen te houden.
Deze critici kunnen je dus vooral een spiegel voorhouden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar