Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Massive open online courses (MOOCs) hebben in vijf jaar een meer divers karakter gekregen. Het zijn niet alleen maar meer gratis toegankelijke online cursussen waar zeer veel lerenden aan deel kunnen nemen. MOOCs kunnen nu bijvoorbeeld ook deel uit maken van een gecertificeerd programma of programma dat met een ‘nanodegree’ wordt afgesloten, en waarvoor betaald wordt. Wat zijn vanuit dit perspectief mogelijkheden en beperkingen van MOOCs voor online en ‘blended’ leren binnen arbeidsorganisaties?
Foto” AJC1, Flickr
Deze vraag komt aan bod binnen het artikel “Hot or Not: How Do MOOCs Fit into Corporate eLearning?” van Learning Solutions Magazine. Dit online tijdschrift laat vijf experts -waaronder George Siemens, Ellen Wagner en Allison Rossett- hierover aan het woord. Ik haal een aantal beperkingen en kansen/mogelijkheden uit deze bijdragen.
Beperkingen
Kansen/mogelijkheden
Ik denk zelf dat de toegenomen diversiteit van MOOCs deze online cursussen betekenisvoller maken voor ‘corporate learning’. Corporate e-learning programma’s kunnen, net zoals instellingen voor hoger onderwijs doen, delen van MOOCs inbedden en combineren van organisatiespecifieke opdrachten. Als de MOOC-platforms bovendien meer adaptief worden en als microcredentialling meer wordt toegepast, dan vallen ook andere belangrijke beperkingen weg.
De relatie met performance support ligt m.i. minder voor de hand. Leerobjecten gaan zoeken binnen een MOOC is m.i. te omslachtig voor performance support. Verder vind ik het wat al te gemakkelijk om te stellen dat deelname weinig risico’s bevat omdat deze online cursussen ‘gratis’ zijn. Als een grote groep werknemers tijd investeert in een MOOC, en weinig leert, dan is dat ook een grote verspilling,
In het artikel in Learning Solutions Magazine wordt ook beschreven dat deze platforms zich ontwikkelen tot een ‘leerinfrastructuur’. De grote hoeveelheden data, die MOOCs genereren, en cloud technologie bieden de mogelijkheid om verschillende services rond leren mogelijk te maken (zoals het geven van begeleiding).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar