Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weerspiegelt 70:20:10 de praktijk van ‘corporate learning’?

Er wordt op het gebied van ‘corporate learning’ regelmatig geschreven over ’70:20:10’ als alternatieve benadering voor leren via cursussen en trainingen. Volgens Ryan Tracy kunnen we deze benadering beter beschouwen als een lens, dan als een wenselijke ratio. Volgens mij is er één grote ‘maar’ bij zijn redenering te plaatsen.

3E

Bron: The 70:20:10 lens, Ryan Tracy, https://ryan2point0.wordpress.com/2016/02/09/the-702010-lens/

Ik heb me in het verleden kritisch uitgelaten over de benadering ’70:20:10’, al ben ik wel positief over het concept erachter (hier, hier en hier).

Ryan Tracy stelt in The 70:20:10 lens dat dit model in feite weergeeft hoe er daadwerkelijk binnen arbeidsorganisaties geleerd wordt. Het is de praktijk. Als L&D professional kun je daarom maar beter kijken hoe je deze manieren van leren kunt ondersteunen en faciliteren. Gebruik 70:20:10 daarom als een lens, als een raamwerk om je denken over L&D te structureren.

Tracy gebruikt daarom liever de 3E equivalenten om de valkuil van de formule te vermijden:

  • Experience (projecten, taken, joib aids, enzovoorts).
  • Exposure (coaching, mentoring, meetups, enzovoorts).
  • Education (cursussen, webinars, conferenties, maar bijvoorbeeld ook blogs).

Hij adviseert om leerdoelen als uitgangspunt te nemen, om vervolgens te kijken welke manier van leren daar het beste bij past. Daarbij is het ook van belang om te kijken naar de interacties tussen de 3E’s. Hoe zijn ze aan elkaar gerelateerd? Hoe kunnen ze elkaar versterken?

Ik heb eerder het WICER-model als alternatief gepresenteerd. De 3E-indeling ben ik laatst tijdens de Online Educa tegen gekomen. Het is in elk geval mooi dat Tracy ook uitgaat van een ‘framework’.

Ik plaats echter één groot vraagteken bij Tracy’s bijdrage: hoe weet je dat in werkelijkheid 70% van het leren door te werken plaatsvindt? Beschouwen aanhangers van dit ’70:20:10’-concept ‘werk’ niet te snel als leren? Dan kom je al snel aan de 70%.

Schunk (2014) definieert leren in ‘Learning Theories’ als een duurzame verandering in gedrag of in het vermogen om je op een bepaalde manier te gedragen, als resultaat van ervaringen. Dat betekent dat werken pas leren is, als reflectie op het werken leidt tot een duurzame verandering. Mijn hypothese is dat uitgevoerde taken lang niet altijd leiden tot ‘leren’. Ik heb dat ook eerder aangegeven in mijn bespreking van ‘702010. Naar 100% performance’.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: