Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor september 2019

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

MOOC Learning Analytics

Next Learning Valley organiseert samen met Universiteit Maastricht, vanaf 21 oktober aanstaande, een gratis Engelstalige ‘Massive open online course’ (MOOC) over learning analytics.

De initiatiefnemers willen door middel van deze MOOC deelnemers in staat stellen zelfstandig de eerste stappen te zetten op het gebied van learning analytics in hun eigen organisatie of onderwijsinstelling.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

4 november 2019: Edubloggersdiner

Op 5 en 6 november 2019 vinden de Onderwijsdagen plaats. Aan de vooravond, op maandag 4 november, vindt het Edubloggersdiner in Nijmegen plaats.


Voor de zestiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Nog weinig onderzoek naar online vaardigheidstrainingen

Het is steeds vaker mogelijk om online vaardigheidstrainingen te volgen. Er is echter nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten daarvan op leren en presteren.

Gisterochtend trof ik in mijn mailbox de volgende vraag aan:

Ik ben op zoek naar onderzoek dat gedaan is op het gebied van distance / virtual training,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Virtual/augmented/mixed reality: toepassingen, kenmerken, sterkte/zwaktes

De eminent grise van online leren, Tony Bates, is bezig met het herzien van zijn boek ‘Teaching in a Digital Age’. Op dit moment publiceert hij concept-hoofdstukken van nieuwe hoofdstukken voor commentaar en feedback. Zoals de bijdrage over virtual en augmented reality.

Lees verder
Van SBO | 26-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Eigenwijze leeraanpak van jonge startup – met succes!

Mila-Marie Bleeksma, Founder van Listen & Learn, nam al op school de regie over haar eigen leren....

Het bericht Eigenwijze leeraanpak van jonge startup – met succes! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je ICT op een goede manier voor leren en ontwikkelen inzetten? (webinar Mobiel in Uniform)

Vandaag heb ik tijdens het congres ‘Mobiel in Uniform’ twee keer een workshop verzorgd over het gebruik van leertechnologie voor learning & development. Om deelnemers -directeuren en medewerkers HRM van geüniformeerde diensten- kennis te laten maken met een leertechnologie heb ik de workshops via Adobe Connect verzorgd (met dank aan Blended Communication).

Lees verder
Van SBO | 26-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Regie over eigen leren – zo doe je dat!

Mila-Marie is een Young Recruit die heel eigenwijs de regie heeft gepakt over haar eigen leren. Het...

Het bericht Regie over eigen leren – zo doe je dat! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Indrukwekkende transformaties van bedrijven (en wat kan opleiden en onderwijs daarvan leren)?

De afgelopen jaren hebben een aantal grote bedrijven radicale innovaties doorgevoerd. Waar kenmerken die transformaties zich door? En kan de wereld van onderwijs en opleiden daarvan leren?

Scott D. Anthony, Alasdair Trotter en Evan I.

Lees verder
Van SBO | 24-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.27

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.27 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Instructional design via een steen in de vijver

Ik laat me regelmatig inspireren door David Merrill’s First Principles of Instruction. Daarom heb ik met genoegen de bespreking gelezen van Merrill’s Pebble-in-the-Pond instructional designmodel.

Een ‘Pebble-in-the-Pond’ is een steen van de vijver.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing artikelen AI met relevantie voor leren, opleiden en onderwijs

Er verschijnen zoveel lezenswaardige artikelen over artificiële -kunstmatige- intelligentie, met relevantie voor leren, opleiden en onderwijs, dat ik besloten heb een bloemlezing te schrijven. Deze blogpost vat vier bijdragen over AI kort samen. Wellicht is dit niet de eerste bloemlezing over dit thema,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Technologie en leren: het verschil tussen een middel en een ‘enabler’

In discussies over leertechnologie beargumenteer ik vaak dat technologie vaak meer is dan een middel bij het ondersteunen, versterken en vernieuwen van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik nogmaals duidelijk maken wat ik bedoel.

Bij een ‘middel’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Sterke punten en verbeterpunten van Wijze Lessen

Onlangs verscheen het boek ‘Wijze Lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma en andere onderwijsonderzoekers. Er zijn inmiddels diverse besprekingen van dit boek verschenen. Wat heb ik nog toe te voegen?

De afgelopen week ontving ik van co-auteur Dominique Sluijsmans een exemplaar van deze publicatie (waarvoor dank).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Aanpak en resultaten van succesvol studeren

Gistermiddag heb ik bij Zuyd Hogeschool een mini-symposium bijgewoond over de aanpak en (eerste) resultaten van het programma ’Succesvol studeren’ dat sinds 2016 bij Zuyd wordt uitgevoerd. Het mini-symposium werd georganiseerd ter gelegenheid van het afscheid van Kitty Kwakman, die tot voor kort portefeuillehouder Onderwijs binnen het CvB van Zuyd was.

Lees verder
Van SBO | 18-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tjipcast: hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan?

Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met: Thijs Spaargaren van Schoongewoon Schoongewoon is een...

Het bericht Tjipcast: hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 17-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Knowmadisch werken. Het leren van de toekomst?

Werken in de huidige kennismaatschappij vraagt om continu leren, of om ‘leren als levensstijl’. Makkelijk gezegd 🙂 Hoe doe je dat? Wij geloven dat het stimuleren van knowmadisch werken een interessante invalshoek hiervoor is. Dat hebben we kort en praktisch beschreven in een artikel voor het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling: Knowmadisch werken. Het leren van […]

Het bericht Knowmadisch werken. Het leren van de toekomst? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je zelf een leven lang leren vormgeven?

Professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs pleiten dikwijls en terecht voor meer investeringen in een leven lang leren. Dit vakgebied is echter zelf ook in ontwikkeling. Onderzoek leidt tot nieuwe inzichten op het gebied van didactiek. Nieuwe theorieën over leren worden geponeerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe China flink investeert in AI voor leren

Als het gaat om het gebruik van nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs, dan richten wij onze blik al gauw op de VS. In China gebeuren echter ook opzienbarende zaken, wat betreft de toepassing van artificiële (kunstmatige) intelligentie (AI) voor leren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bijgestelde checklist bij de selectie van leertechnologieën

Als je technology enhanced learning gaat toepassen, kom je op een gegeven moment op het punt dat je moet bepalen welke leertechnologieën je gaat inzetten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld. Onlangs heb ik geblogd over een uitgebreid stappenplan voor de selectie van leertechnologieën.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Webcam-lessen als middel om het lerarentekort tegen te gaan?

De Volkskrant bevatte vanochtend een artikel over de inzet van ‘webcam-lessen’ als middel om het lerarentekort tegen te gaan. Het artikel portretteerde onder meer een wiskunde-docent die vanuit Hoensbroek als zzp-er les gaf aan een 6 VWO-klas uit Gouda.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Thema’s en eerste sprekers Next Learning 2020 bekend

Op 7 april 2020 vindt de volgende editie van Next Learning plaats. Dit is één van de vier conferenties die ik probeer jaarlijks bij te wonen. Vandaag zijn de eerste sprekers bekend geworden. Verleden week heeft de organisatie de eerste thema’s aangekondigd.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zo is deepfake niet eng: maak efficiënt een meertalige training

Op je bed in een hotelkamer in het buitenland, tijdens een doelloos rondje zappen, kom je ze nog wel tegen. Een slecht nagesynchroniseerde Brad Pitt die iets in het Duits roept. Of Chandler en Monica die kibbelen in het Spaans. De woorden kloppen niet met hun monden,  en voor mensen die gewend zijn aan ondertiteling is het alleen maar vreselijk storend. Het is de beste poging om de beelden begrijpelijk te maken voor iedereen, maar dat het niet optimaal is zie je zo.

Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen. 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI

Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in niet-zichtbare leeromgevingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over activerende didactiek

In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus heb ik vanavond weer een webinar verzorgd over activerende didactiek. Ik heb geprobeerd veel interactiemomenten in te bouwen.

We gebruiken voor webinars de applicatie Zoom.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

5 nominaties voor Learning Technologies Awards

Faculty of Skills is vijf keer genomineerd voor de prestigieuze Learning Technologies Awards. Deze prijs wordt ieder jaar in Londen uitgereikt aan de beste, meest innovatieve en succesvolle projecten en organisaties in learning en development. We zijn genomineerd in vier verschillende categorieën, waaronder Learning organisation of the year. 

De jury heeft de volgende projecten beloond met een plaats op de shortlist:

Lees verder
Van SBO | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Growth Hacking – Power Session

New Kid on The Block! The workplace has changed. We need new skills, from workfloor to topmanagement....

Het bericht Growth Hacking – Power Session verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bespreking Europees ‘maturity model’ voor blended learning

Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’.

EMBED is één van de resultaten van een Europees project waar onder meer de KU Leuven en de TU Delft aan hebben deelgenomen.

Lees verder
Van Avetica | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases van Moodle 3.7.2, 3.6.6 en 3.5.8

Vanmorgen heeft Moodle HQ volgens schema de tweemaandelijkse minor releases (updates) uitgebracht. Versie 3.7.2, 3.6.6 en 3.5.8 zijn nu de laatste versies. Belangrijk om te weten is dat vanaf versie 3.5.8 er alleen nog beveiligingsupdates worden uitgebracht. Nieuwe functionaliteit en […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Weinig bekend over de effectiviteit van webinars

Morgenavond verzorg ik in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van Avans + een webinar over activerende didactiek. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het artikel ‘Do webinars work’ van Henry Kronk.

Kronk vat hierin een studie samen van twee onderzoekers van de Duitse Technische Hochschule Deggendorf.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Actief leren leidt tot betere leerresultaten, zelfs als je denkt dat dat niet het geval is

Als je doceeractiviteiten gebruikt die lerenden stimuleren actief te participeren in het onderwijsleerproces, dan leidt dit tot betere leerresultaten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘actief leren’ ook meer effectief leren is. Recent onderzoek van de Harvard Universiteit laat zien dat het belangrijk is dat lerenden zich hier bewust van zijn.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Impressie interview Saskia Brand-Gruwel over onderwijsinnovatie

Gistermiddag nam Saskia Brand-Gruwel afscheid als decaan van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit. Ter gelegenheid daarvan werd zij door Rob Koper geïnterviewd over ‘onderwijsinnovatie’.

Ik ken Saskia sinds 1985. Saskia begon toen als student in Nijmegen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits.

Lees verder
Van SBO | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve video als jouw werkplekassistent

Heb je dat wel eens? Dat je je koffiezetapparaat wilt ontkalken, het productboekje kwijt bent en niet...

Het bericht Interactieve video als jouw werkplekassistent verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

VOV Lerend Netwerk

Wie of wat is VOV? VOV lerend netwerk staat voor ‘Vereniging voor Opleidings- & Vormingsverantwoordelijken’ en is dé vereniging voor iedereen...

Het bericht VOV Lerend Netwerk verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan om leertechnologie voor je onderwijs te selecteren

Als docent heb je in potentie de beschikking over een enorm scala aan leertechnologieën. Hoe kies je de technologie die het beste bij jouw onderwijs past? Michelle D. Miller heeft daar een uitgebreid stappenplan voor samengesteld.

De stappen bestaan uit:

Wat heb je nodig om te beginnen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de doorbraak van elektronische boeken in het onderwijs achterwege is gebleven

Elektronische boeken en e-readers worden al vele jaren gebruikt Toch worden ze in het onderwijs niet op heel grote schaal gebruikt. Ondanks bepaalde voordelen van e-books, is dat maar goed ook.

Matthew Lynch zet de redenen op een rij (ik hanteer een andere volgorde).

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 02-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer

Ik werk regelmatig aan videos, animaties, screencasts en bv. infographics. Maar wat is nu echt een goede video? Ik krijg regelmatig de vraag hoe lang een video mag zijn, maar het gaat natuurlijk niet om de lengte maar om de inhoud. Mayer heeft hier 10 principes voor ontwikkeld. 

Het bericht Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Wil je jouw deskundigheid op het gebied van onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning vergroten (en mij als docent meemaken)?

Dit najaar ben ik als docent/ontwikkelaar betrokken bij een aantal online en blended programma’s over onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning. Belangstelling om deel te nemen?

Module Innoveren binnen het onderwijs

Volgende week gaat de module Innoveren binnen het onderwijs van start.

Lees verder