Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor september 2017

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leiden data analytics tot nieuwe inzichten rond de effectiviteit van het onderwijs?

De toepassing van geavanceerde analyses van data over onderwijs en leren en machine learning bieden nieuwe inzichten in de relatie tussen ‘mindsets’ leerprestaties. Verder leidt deze vorm van data analytics tot nieuwe kennis over de effectiviteit van instructiemethodes. Prachtig. Maar ik heb mijn aarzelingen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Krijgt corporate learning te maken met digitale transformatie?

Cursussen en trainingen zijn waarschijnlijk nog steeds dominant als het gaat om ‘corporate learning’. Maar er vindt mede dankzij digitalisering wel een verschuiving plaats naar alternatieve vormen van leren.

CD Rom revolutionIk erger me dikwijls aan Amerikaanse auteurs die steeds beweren dat technologie opleiden,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressie SURF Challenge Day: de modulaire leeromgeving in de praktijk #surfcd17

Vandaag vond weer een SURFnet Challenge day plaats. Aan de hand van een casus lieten acht leveranciers in pilotvorm zien hoe hun producten gekoppeld kunnen worden aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving. Ik werd enthousiast van wat ik zag.

Lees verder
Van Avetica | 28-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle criteria voor cursusvoltooiing

In je Moodle cursus kun je je activiteiten en bronnen voorzien van activiteitsvoltooiing. Bijvoorbeeld een toets is voltooid indien een bepaald cijfer is behaald. Ook kun je instellen wanneer de volledige cursus is voltooid via ‘Voltooien cursus’. Deze week had […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle criteria voor cursusvoltooiing verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gratis e-book werkplek leren

Werkplek leren is niet meer weg te denken binnen arbeidsorganisaties. Maar hoe geef je het handen en voeten?

ebook werkplek lerenDe organisatie van de Next Learning -het Nederlandse event over leren en ontwikkelen- geeft regelmatig e-boeken uit over relevante onderwerpen rond leren en  ontwikkelen.

Lees verder
Van Avetica | 27-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen

Al eerder schreven we op Moodlefacts dat Moodle haar focus gaat verleggen naar Europa. Op de Australische Moodlemoot #MootAU17 is bekend gemaakt dat dit ook zijn financiële vruchten afwerpt en dat Moodle een Europese investering van $6m AUD heeft binnen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle haalt Europese investering van $ 6m binnen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ontwikkelt de e-learning markt zich?

Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: de ideale collega

De ideale collega: iedereen heeft hem of haar graag naast zich. Maar hoe ziet de ideale collega eruit? En wat kan hij of zij juist beter niet doen? We vroegen het de Nederlandse kantoormedewerker. Bekijk de resultaten in deze infographic! 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het gaat om de didactiek, suffie

Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ziet leren in tijden van tweets, apps en likes eruit?

In deze workshop van 2-4 uur starten we met de bingo over ‘de toekomst van het leren’ om te kijken welke kennis en ervaring er al in de groep zit. Het is ook een vrolijke manier om in het onderwerp te komen. Hierna volgt een presentatie over trends in leren, zoals gamification, social learning, content […]

Het bericht Hoe ziet leren in tijden van tweets, apps en likes eruit? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 25-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Voorbereid op Algemene verordening Gegevensbescherming 25 mei 2018

Menig congres en nieuwsbericht gaat hierover; de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die per 25 mei 2018 ingaat. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Voorbereid op Algemene verordening Gegevensbescherming 25 mei 2018 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 24-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Luisteren naar lekkere muziek tijdens het werk (op school)? Download de Delta Radio 90 app

Afgelopen zomervakantie had ik voor mezelf twee hobbyprojecten bedacht: 1) een ebook maken van een aantal artikelen die ik over […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ook laptops in de klas verbieden?

Er is niet alleen discussie over het nut van smartphones in de klas, ook de zinvolheid van laptops tijdens de les wordt betwijfeld.  Wat zijn argumenten voor, wat zijn argumenten tegen?

Docent Lexi Lieberman zet de argumenten voor en tegen het gebruik van laptops in de klas op een rij.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Met handmatig crossposten op LinkedIn bereik je een groter publiek

Op 17 maart jongstleden besloot ik mijn professionele blogposts ook te publiceren op LinkedIn. In deze bijdrage maak ik de balans van dit handmatig crossposten op. Spoiler alert: ik raad dit elke blogger, die schrijft over zijn vakgebied, aan.

LinkedInIk vind het belangrijk om online kennis te delen door mijn meningen en reflecties te publiceren,

Lees verder
Van Patrick Koning | 22-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie bij studiedag voor mbo taaldocenten: ’24/7 Online – Nederlands in de 21ste eeuw’

Vandaag mocht ik een korte presentatie op de studiedag voor mbo taaldocenten verzorgen in Amersfoort. In mijn presentatie ging ik […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Toegang voor ouders tot learning analytics?

Binnen het onderwijs slaan we steeds meer data over lerenden op die we vervolgens kunnen analyseren en op diverse manieren kunnen gebruiken. Op dit moment zijn  dat vooral digitale leeromgevingen en leerlingvolgsystemen. Er zijn scholen die ouders hier toegang toe geven.

Lees verder
Van Avetica | 22-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Image Sequencing, een nieuwe sorteeroefening van H5P

Sorteer de volgende afbeeldingen van oud naar nieuw Sorteer de volgende afbeeldingen van klein naar groot Zomaar twee opdrachten die je kan geven aan je deelnemers als je het nieuwe contenttype Image Sequencing gebruikt van H5P. Met deze sorteeroefening krijg je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Image Sequencing, een nieuwe sorteeroefening van H5P verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden online ‘bij de les’ houden?

Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden betrokken te houden bij hun opleiding.

Lees verder
Van Avetica | 21-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe versie van Flashcards van H5P

Flashcards inzetten blijft altijd een leuke interactieve activiteit en het was een van de eerste contenttypes van H5P. Flashcards worden vooral gebruikt om leerstof uit je hoofd te leren en een leuke interactieve toets te maken. Probeer hieronder maar een Flashcard […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe versie van Flashcards van H5P verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Splintt | 21-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Home-made e-learning

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

10 tips bij het faciliteren van een online event

Bij de leergangen van Ennuonline is er altijd de gelegenheid om zelf online een sessie te organiseren en te faciliteren. Zo kan iedereen even met de voeten in de modder ervaren hoe dit is. Bij het terugblikken kwamen er 11 tips naar voren, die ik heb herschreven en ingedikt tot 10 tips. Je kunt ze […]

Het bericht 10 tips bij het faciliteren van een online event verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

10 tips bij het faciliteren van een online event

Bij de leergangen van Ennuonline is er altijd de gelegenheid om zelf online een sessie te organiseren en te faciliteren. Zo kan iedereen even met de voeten in de modder ervaren hoe dit is. Bij het terugblikken kwamen er 11 tips naar voren, die ik heb herschreven en ingedikt tot 10 tips. Je kunt ze […]

Het bericht 10 tips bij het faciliteren van een online event verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Integraal model voor de didactiek van online en blended onderwijs

Bij het ontwikkelen en verbeteren van online en blended learning helpt het om door een bepaalde theoretische bril te kijken. Anthony Picciano heeft onlangs een paper geschreven waarin hij probeert op basis van een groot aantal leertheorieën, concepten en modellen een integraal model te ontwikkelen.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

10 tips bij het faciliteren van een online event

Bij de leergangen van Ennuonline is er altijd de gelegenheid om zelf online een sessie te organiseren en te faciliteren. Zo kan iedereen even met de voeten in de modder ervaren hoe dit is. In de leergang ontwerpen van blended leren hebben we 10 tips geoogst. Goede tips voor iedereen die met blended leren aan […]

Het bericht 10 tips bij het faciliteren van een online event verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing microlearning

Een aantal jaren geleden verschenen er zo veel bijdragen over massive open online courses, dat ik besloot samenvattende bloemlezingen over dit onderwerp te schrijven. Microlearning staat momenteel in de ‘spotlights’ van de gemeenschap van ‘leren en ontwikkelen’. Deze blogpost bevat daarom korte impressies van drie artikelen op mijn leeslijst.

Lees verder
Van SBO | 19-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Werkplekleren

We zijn het er bijna allemaal over eens, het leren moet verplaatst worden naar de werkplek. Ondanks...

The post eBook Werkplekleren appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 19-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

BigBlueButton 2.0 Beta is beschikbaar

Voor wie de naam BigBlueButton niet kent, eerst maar een korte introductie. BigBlueButton is een open source webconferentiesysteem voor online leren. Het wordt vaak ingezet als virtual classroom en het heeft een prima integratie in Moodle. BigBlueButton moet draaien op een aparte […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht BigBlueButton 2.0 Beta is beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Europese industriëlen pleiten voor meer aandacht voor digitale bekwaamheden en ‘digitaal leren’

We schijnen aan de vooravond te staan van de vierde industriële revolutie, die door een voortschrijdende digitalisering wordt veroorzaakt. Volgens een groep Europese industriëlen vraagt dat om een investering in digitale bekwaamheden van aankomende en zittende werknemers. Technology enhanced learning speelt daar een belangrijke rol bij.

Lees verder
Van Avetica | 18-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Statistieken cursusgebruik Moodle

Hoe wordt jouw Moodle cursus gebruikt door de deelnemers? Downloaden ze vooral documenten of zijn ze ook actief op het forum? Van een paar Moodle cursussen kan je dit nog wel redelijk bekijken, maar als het gaat over tientallen of […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Statistieken cursusgebruik Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning”

By Bob Mosher How words are defined, and then interpreted, is a big deal.  “Fine” or “Fine”...

The post Moving Training into the Workflow isn’t “Workflow Learning” appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waar blijft de Kennisnet Onderwijsmodus app?

De afgelopen week werd online weer een verhitte discussie gevoerd over de vraag of het mogelijk is smartphones verantwoord tijdens de les te gebruiken.  Persoonlijk denk ik dat een ‘Onderwijsmodus’-app daarbij kan helpen. Een mooie taak voor Kennisnet?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zelfgestuurd leren kan, maar….

Het Franse Ecole 42 kenmerkt zich door een zeer eigenzinnige opzet en didactiek. Deze school tart ogenschijnlijk met succes een groot aantal wetten van ons onderwijs, en slaat nu haar vleugels uit naar Brussel. We moeten er m.i. echter voor waken om concept en didactiek klakkeloos toe te passen op ander onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bekijk de ontwikkeling van leertechnologie vanuit historisch en ideologisch perspectief

Als je vandaag wilt begrijpen, moet je op zoek gaan naar gisteren” schijnt de Amerikaanse auteur Pearl Buck ooit geschreven te hebben. Wat mij betreft geldt dat ook voor de ontwikkeling van leertechnologie.

Lees verder
Van SBO | 15-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

‘Its the context, stupid!’

Door: Marjolein van Altena, NSCU Krijg je organisatie in de leerstand met de 10 E aanpak. Met de...

The post ‘Its the context, stupid!’ appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het succes van het Philadelphia Leerhuis

Het Philadelphia Leerhuis faciliteert leren en ontwikkelen binnen de gelijknamige landelijke zorginstelling. Verleden jaar heeft men een onderscheiding gewonnen waaruit de waardering blijkt voor hun vernieuwende werk. Wat kenmerkt de aanpak van dit leerhuis?

Kasteel WoerdenVanmiddag heb ik op uitnodiging van Pim van Velsen van Kumi-Kata een zogenaamde Leader Lunch bijgewoond.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 13-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Helen Blunden: how to share your work out loud

AANMELDEN - Wil jij weten wat Working Out Loud is? Nieuwsgierig naar goede voorbeelden? En hoe je het zelf kunt toepassen? Doe mee en laat je inspireren door Helen Blunden op 10 oktober.

Het bericht Helen Blunden: how to share your work out loud verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe denken lerenden over het gebruik van leertechnologie (volgens een grootschalig onderzoek)?

Het is altijd fijn dat onderzoek bevestigt waar je al langer van overtuigd bent. Het Britse JISC heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van 22.000 lerenden net het gebruik van leertechnologie in het hoger onderwijs. Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een alternatief voor de flipped classroom?

Het concept van de flipped classroom bestaat ongeveer tien jaar. Wat mij betreft is dit één van de elf modellen voor blended learning. Niet iedereen is hier enthousiast over. Er worden alternatieven ontwikkeld, waarbij video overigens ook een belangrijke rol kan spelen.

Lees verder
Van Avetica | 12-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Avetica zoekt 2e lijns Supportmedewerker Moodle

Ben jij de 2e lijns Supportmedewerker Moodle die wij zoeken? Durf jij verantwoordelijkheid te nemen voor issues bij klanten, ben jij analytisch en oplossingsgericht en heb jij kennis van Linux? En wil je werken in een sociaal en gedreven team? […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica zoekt 2e lijns Supportmedewerker Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Bedrijft John Hattie pseudowetenschap?

John Hattie’s werk Visible Learning is binnen onderwijskunde zeer gezaghebbend. Hattie geeft hierin op basis van diverse meta-studies aan welke maatregelen docenten kunnen treffen ten behoeve van effectief onderwijs, en welke niet of minder effectief zijn. Hattie’s werk ligt echter ook flink onder vuur.

Lees verder
Van SBO | 11-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen uit de NS-praktijk

Door: Evelyn van Asselt, Human Performance Consultant NS NS staat voor de uitdaging om de dienstverlening voortdurend te verbeteren....

The post Ervaringen uit de NS-praktijk appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 11-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases Moodle 3.3.2, 3.2.5 en 3.1.8

Zojuist zijn op download.moodle.org de laatste releases van Moodle online gezet. Met deze updates van Moodle zijn weer performance verbeteringen, bugfixes en beveiligingsissues opgelost. Zie voor een volledig overzicht de linkjes hieronder: Moodle 3.3.2 release notes Moodle 3.2.5 release notes […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor releases Moodle 3.3.2, 3.2.5 en 3.1.8 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Het gaat niet om technologie maar om leren hoe je je kunt ontwikkelen in een complexe wereld vol veranderingen

Van oudsher heb je binnen het onderwijs ‘evangelisten’ op het gebied van technologie, maar ook felle critici. Media doen er echter niet toe. Wel leerprocessen. En deze leerprocessen kun je faciliteren en mogelijk maken met technologieën.

Sociaal netwerkVia Stephen Downes heb ik het artikel More Or Less Technology In The Classroom?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Noodhulp voor Sint Maarten. Uiteraard, maar….

In 2011 heb ik het genoegen gehad vakantie te hebben gevierd op Sint Maarten en Saba. Een prachtig gebied. Het doet me dan ook pijn aan de ogen als ik de gevolgen van de orkaan Irma op TV zie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De telefoon-tas: ook voor (jong)volwassenen?

Hoe kun je smartphones zinvol gebruiken binnen het onderwijs en tegelijkertijd afleiding voorkomen? Door een ‘telefoon-tas’ te gebruiken. Volgens mij is zo’n tas ook nuttig voor het mbo, hoger onderwijs en opleiden voor volwassenen.

De telefoon-tas (zie afbeelding) hang je bijvoorbeeld aan de deur van je klas.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat jouw compliance-training mist

Als bedrijf dat te maken heeft met regels en wetgeving, ontkom je er niet aan: compliance-trainingen. Vaak gericht op theorie, zelden op de praktijk. Natuurlijk hebben je medewerkers pure kennis nodig van wat mag en wat niet, maar een minstens zo groot deel van compliance is juist praktisch. Grote kans dat jouw compliance-training dit mist!

Lees verder
Van Patrick Koning | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsbezoek van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs aan het Koning Willem I College

Dinsdag 19 september bezoekt de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs het Koning Willem I College. De leraren van deze onderwijsinstelling […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer?

Rondom generatieverschillen op de werkvloer is een soort welles / nietus discussie gaande. Aan de ene kant heb je de mensen die geloven dat er belangrijke verschillen zijn en dat elke organisatie hier op in zou moeten spelen. Met name over millennials wordt veel geschreven, kijk bv. naar het NRC artikel Er valt vaak niet […]

Het bericht De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer?

Rondom generatieverschillen op de werkvloer is een soort welles / nietus discussie gaande. Aan de ene kant heb je de mensen die geloven dat er belangrijke verschillen zijn en dat elke organisatie hier op in zou moeten spelen. Met name over millennials wordt veel geschreven, kijk bv. naar het NRC artikel Er valt vaak niet […]

Het bericht De knowmad battle der generaties: wie werkt slimmer? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste