Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2016

Van Avetica | 29-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Rijke HTML5 content met H5P in Moodle; het komt eraan!

H5P? Is dat een nieuwe scheikundige term? Nou nee. H5P is een tool waarmee je eenvoudig mooie HTML5 content kan maken. Deze content kan je plaatsen in WordPress, Drupal en binnenkort ook Moodle! De activiteitsmodule is reeds gestuurd naar Moodle HQ, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Rijke HTML5 content met H5P in Moodle; het komt eraan! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 28-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Aanmelding in Moodle cursus op basis van profielveld

Het gebruik van extra profielvelden neemt de laatste jaren toe. Vooral zaken als functies, en afdelingen worden steeds vaker aan het profiel van de Moodle gebruikers toegevoegd. En dit geeft vele voordelen, bijvoorbeeld om te bepalen tot welke cursussen je automatisch […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Aanmelding in Moodle cursus op basis van profielveld verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 25-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 theme kickoff

Al eerder schreven we over de plannen van Moodle om een geheel nieuw thema te introduceren in Moodle 3.2. Recentelijk vond er een openbare kickoff plaats waarvan de video online te bekijken is. Er zijn veel partijen aangesloten die allemaal […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 theme kickoff verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality en storytelling

‘Storytelling’ wordt al eeuwen lang gebruikt voor leren. Virtual reality is een technologie die steeds meer toegankelijk wordt, en ook potentie heeft voor leren. De twee kunnen ook gecombineerd worden. Jesse Damiani legt uit wat de kracht is van storytelling via virtual reality: Immersion: je wordt als deelnemer de ervaring ingezogen. Je hebt het gevoel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief leren bij universiteiten

Het gebruik van leertechnologie voor adaptief leren neemt vooral binnen het primair, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs toe. Ook universiteiten lijken er niet aan te te kunnen ontkomen. Campus Technology schrijft dat zeven universiteiten elk meer dan een half miljoen dollar ontvangt uit een door de familie Gates gesponsord programma voor adaptive courseware. De bedoeling is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden ondersteunen bij online leren?

Online leren kan een hele effectieve en efficiënte manier van studeren zijn. Maar het vergt veel zelfsturing en zelfdiscipline van lerenden. Amy Hankins geeft vijf suggesties die lerenden helpen om met succes online te leren. Geef gedetailleerde instructies en speel in op mogelijke vragen. Volgens Hankins is het erg belangrijk om zeer gedetailleerd te beschrijven [...] Lees verder
Van Avetica | 20-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

My Course Dashboard – nieuw project Moodle User Association

‘My Course Dashboard‘ is het project wat deze cyclus door de Moodle Users Association (MUA) is gekozen om te laten ontwikkelen. Na diverse stemrondes eindigde dit project met 23.563 stemmen op de eerste plaats. Moodle HQ start met de ontwikkeling […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht My Course Dashboard – nieuw project Moodle User Association verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht leertechnologieën als hulpmiddel bij ontwerpsessies

In het kader van één van mijn projecten, heb ik een overzicht gemaakt van typen leertechnologieën. Dit overzicht is bedoeld als hulpmiddel bij ontwerpsessies. Veel docenten weten niet wat voor typen leertechnologieën beschikbaar zijn, en wat je er mee kunt. Ik pretendeer daarbij niet volledig te zijn. Het bondige overzicht heeft voor- en nadelen. Je krijgt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Combinatie vriendelijke competitie en financiële beloningen bevordert teamprestaties

Science News schrijft over een recent onderzoek naar factoren die teamprestaties bevorderen. Hoewel je appels niet met peren moet vergelijken, kunnen de conclusies volgens mij ook van toepassing zijn op onderwijs en opleiden. De onderzoekers van de University of Pennsylvania School of Medicine hebben namelijk een experimenteel onderzoek uitgevoerd waarin zij hebben gekeken wat maakt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom Kodak de boot heeft gemist (en wat opleidingen daarvan kunnen leren)

Kodak was ooit één van de belangrijkste bedrijven ter wereld. Ze bestaan nog steeds, maar met een marktwaarde van minder dan een miljard dollar. Als verklaring wordt vaak gegeven dat Kodak de boot op het gebied van digitale technologie volledig heeft gemist. Maar is dat de werkelijke verklaring? Volgens Scott Antony niet. De eerste digitale [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Top 10 learning tools editie 2016 @C4LPT

Ook dit jaar draag ik bij aan de jubileumeditie van Jane Hart’s Top 200 Tools for Learning 2016. Deze top 10 van favoriete learning tools ziet er anders uit dan de top 10 van verleden jaar. On behalf of Jane, the rest of this post will be in English. As said, my 2016 edition of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke beroepen worden (waarschijnlijk) niet vervangen door robots?

Na automatisering, krijgt ‘de werkvloer’ nu in toenemende mate te maken met meer geavanceerde vormen van robotisering. De gevolgen zijn echter ‘genuanceerd’. Het onderwijs maakt daarbij de minste kans op vervanging van mensen door machines. Althans op basis van de huidige technologie. Drie (senior) partners van McKinsey & Company hebben voor Fortune een analyse geschreven [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 15-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kennisnet: ‘Met deze 10 boeken ga je mediawijs de zomer in’

Banner-Laptop-Tablet

Vorige week publiceerde Hannelore Engels op de site van Mediawijzer.net een lijst met 10 interessante boeken over mediawijsheid onder het kopje: ‘Met […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 14-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Easygenerator is looking for an International sales representative

Easygenerator is looking for an International sales representative for international corporate customers. Location Rotterdam, The Netherlands. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

De educatieve waarde van augmented en virtual reality

Of augmented en virtual reality omarmd zullen worden door het onderwijs, is voor een groot deel afhankelijk van de educatieve waarde ervan. Vanochtend heb ik een artikel gelezen dat onder meer op dit onderwerp in gaat. THE Journal berichtte enkele weken geleden over de toenemende populariteit van augmented en virtual reality binnen het onderwijs. Docenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van Pokémon GO voor het onderwijs

Ik blijf me er over verbazen hoe een nieuwigheid in rap tempo uitgroeit tot een trend. Uiteraard moet je afwachten of de hype vervolgens een blijvertje is. Pokémon GO is het meest recente voorbeeld. En uiteraard wordt ook nu weer de vraag gesteld wat de relevantie is voor het onderwijs. Wat Pokémon GO is hoef [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Ja. Actief leren werkt echt

Actief leren leidt tot betere leerresultaten dan onderwijs dat vooral bestaat uit hoorcolleges waarbij lerenden vooral passief luisteren. Een metastudie van Freeman uit 2014 laat dit behoorlijk overtuigend zijn. Vandaag las ik een artikel van een casus die dit op een mooie manier concretiseert. De bijdrage Active learning class achieves higher student engagement is vooral [...] Lees verder
Van SBO | 11-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

eBook: Playful Learning

eBook Playful LearningPlezier motiveert ons enorm in ons gedrag. ‘Het ontwerpen van plezier’ is dus een grote krachtbron voor het motiveren van...

The post eBook: Playful Learning appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 11-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Inspirerende docu: ‘De invasie van de Drones’

Banner-2-Studenten

In April dit jaar zond VPRO’s Tegenlicht een inspirerende documentaire uit over Drones: ‘De invasie van de Drones‘. Een documentaire […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

De leerpiramide als ‘snake oil’ van het onderwijs

Mag je lariekoek gebruiken als het docenten helpt te reflecteren op hun eigen onderwijspraktijk? Volgens mij zijn er betere alternatieven. In de jaren negentig werkte ik mee aan een regionaal tijdschrift voor de volwasseneneducatie. De achterkant van dat blad was gereserveerd voor opmerkelijke citaten. Het was in die tijd dat het onderwijs werd bestookt met [...] Lees verder
Van Avetica | 11-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases van Moodle

Vandaag is de 2e maandag van juli en volgens planning heeft Moodle zojuist de minor releases uitgebracht van de volgende versies. Moodle 3.1.1 release notes Moodle 3.0.5 release notes Moodle 2.9.7 release notes Moodle 2.7.15 release notes Voor Moodle 2.9.7 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor releases van Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

702010. Naar 100% performance (boekbespreking)

Ongeveer een jaar geleden zag de publicatie ‘702010. Naar 100% performance’ het licht. In deze blogpost wil ik uitgebreid stil staan bij deze uitgave. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het boek ‘702010. Naar 100% performance’ van Jos Arets, Vivian Heijnen en Charles Jennings uit heb gelezen. Dat heeft vooral te maken met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reviewstudie flipped classroom onderstreept potentie van dit concept

Er is de afgelopen jaren veel geschreven over het concept van de flipped classroom. Daarbij ging het vaak om opiniërende bijdragen, persoonlijke ervaringen en case studies. De afgelopen week kwam ik een artikel tegen dat gebaseerd is op diverse (onderzoeks)artikelen. De auteurs zijn daarin best positief over de flipped classroom. A Review of Flipped Classroom [...] Lees verder
Van Avetica | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle MOOC vanaf 7 augustus 2016

Wil je leren werken met Moodle of ben je vooral benieuwd naar de vele onderwijskundige mogelijkheden van dit open source leermanagementsysteem, dan kan je vanaf 7 augustus 2016 de Moodle MOOC volgen. De forums zijn al open vanaf de eerste […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle MOOC vanaf 7 augustus 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

De GameStorm: spelenderwijs naar een agile organisatie

Stilstaan of veranderenVerandering blijft voor mij een boeiend thema. Aan de ene kant haten we het, aan de andere...

The post De GameStorm: spelenderwijs naar een agile organisatie appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een iPhone 6 van tweehonderd euro voor mijn dochter, oftewel: oplichtingspraktijken op Marktplaats.nl

Banner-Laptop-Tablet

Enige weken geleden tweette ik trots dat ik het scherm van de smartphone van mijn zoon had vervangen. Zijn scherm […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke condities spelen een rol bij het faciliteren van kennisdelen?

Binnen kennisintensieve organisaties, en dat zijn er heel wat vandaag de dag, is het delen van kennis en informatie van groot belang. Dit kun je niet afdwingen, maar wel bevorderen door aandacht te besteden aan sociale, organisatorische en technologische condities. In reactie op één van mijn recente blogposts, verwees Ank Boersma naar het artikel “Condities [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nemen robots werk over?

Binnen OESO-landen zal gemiddeld 9% van de banen door robots vervangen worden. Daar hoeven we dus niet bang voor te zijn. Echter, een groot aantal taken van werknemers zal wel geautomatiseerd worden. De banen verdwijnen niet, maar de taken veranderen. Onder meer doordat ICT meer toegepast zal worden. Dat vraagt veel van professionalisering. Want meer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality bij Avans

De afgelopen week heb ik een redelijk kritische bijdrage geschreven over virtual reality. Veel toepassingen zijn vaak nog niet krachtig omdat je er nog niet meerdere zintuigen mee kunt aanspreken, en er niet mee kunt interacteren. Ik schreef dat ik deze week kennis hoopte te maken met een uitzondering op deze regel. Dat was dus [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar adaptief leren met vooralsnog niet zo positieve uitkomsten

Adaptieve leertechnologie is één van de belangrijkste beloftes op het gebied van technology enhanced learning van dit moment. Deze toepassingen zouden het onderwijs beter in staat stellen om met succes in te spelen op individuele leervragen. Adaptief leren zou daarmee eindelijk flexibilisering mogelijk maken. Momenteel lijken deze beloftes helaas nog niet waar gemaakt te worden. [...] Lees verder
Van Avetica | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Huiswerk geven en bijhouden in Moodle

Met de zomervakantie in zicht en wetende dat de leerlingen wekenlang geen huiswerk krijgen, schrijf ik toch over een nieuwe Moodle plugin genaamd Huiswerk. De nieuwe functionaliteit doet precies wat je ervan zou verwachten. Docenten kunnen huiswerk opgeven, volgen of […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Huiswerk geven en bijhouden in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Top 200 Tools voor Leren, editie 2016

Voor de tiende keer zal Jane Hart een top 200 van de meest gebruikte leertechnologieën samenstellen. Ook jij kunt meestemmen. De afgelopen jaren heeft Jane een top 100 samengesteld. Veel mensen doen daar aan mee (ik meestal ook). Uiteraard gaat het daarbij niet om een representatief onderzoek. Ook komt -vermoedelijk door Jane’s doelgroep- het onderwijs [...] Lees verder
Van SBO | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Doe de test: hoe speels ben jij?

Hoe speels ben jij? Doe de speelsheidtestSpelen lijkt zo’n verspilling van tijd en energie, maar onderzoek toont aan dat we spelen serieus moeten...

The post Doe de test: hoe speels ben jij? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 05-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject

GamificationUit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen...

The post Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 04-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (4): Graphic based menu

In onze serie om de ‘scroll of death‘ binnen een Moodle cursus te voorkomen, kan je ook werken  met een graphic based menu (zie ook afbeelding). Door op de afbeelding te klikken kom je in een leeractiviteit terecht. Deze leeractiviteit […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (4): Graphic based menu verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Leren in een online community

Vandaag heb ik bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over leren in een online community. Wat is essentieel voor het succes van een online community, en wat komt kijken bij de opzet van een online community? Wenger, McDermott en Snyder (2002) definiëren een community of practice als een groep mensen die een zorg, een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 04-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ bestaat exact 1 jaar ;-)) Een (korte) terugblik

Banner-2-Studenten

Afgelopen vrijdag lag mijn boek: ‘Mediawijsheid in de klas’ precies één jaar in de (digitale) boekwinkels. Tijd voor een (korte) […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality: een valse belofte voor het onderwijs?

“Virtual reality” wordt gezien als een belangrijke technologische ontwikkeling met veel betekenis voor het onderwijs. Om de toekomst ervan te kunnen duiden, moet je je echter in de historie verdiepen. Op dit moment is VR-technologie nog niet krachtig genoeg, en zijn geavanceerde toepassingen vanwege de complexiteit en kosten nog niet heel bereikbaar voor doorsnee scholen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt het gebruik van ICT in het onderwijs tot een succes?

De invoering van ICT in het onderwijs kan leiden tot een betere kwaliteit van het onderwijs, en zelfs tot cultuurverandering. Maar dan zal aan ‘4R’ aandacht besteed moeten worden. How A Thoughtful Blended Design Transformed Classrooms And Culture is het succesverhaal van een Amerikaanse basisschool die ‘blended learning’ met succes heeft ingevoerd. Zij passen het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verwondering bij leren belangrijk, maar graag selectief

Onderwijs zou gevoelens van ‘verwondering’ meer moeten oproepen. Ik ben het daar mee eens, maar waarschuw ook voor een ‘overkill’ aan verwondering. Ook heb je er geen systeemverandering voor nodig. In de VS gebruiken ze de term ‘Awe’ om uit te drukken als een ervaring mensen kippenvel veroorzaakt, een ‘kick’ veroorzaakt, ‘mind blowing’ is of [...] Lees verder