Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb zojuist op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar verzorgd over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Ik heb dat vooral gedaan aan de hand van een quiz. De fabels en feiten zijn: Jonge werknemers willen op een andere manier leren dan oudere werknemers Kennis
Op vrijdag 17 juni j.l ben ik geïnterviewd door Rens de Jong van het programma BNR Werkverkenners over een leven lang ontwikkelen en de vraag of microlearning een manier kan zijn om professionalisering meer laagdrempelig te maken. De uitzending is als podcast te beluisteren. Er zijn drie mensen achter elkaar
De Online Educa vindt dit jaar van 23-25 november plaats in Berlijn. De Zweedse auteur, docent en adviseur Pär Lager is één van de keynotesprekers. De organisatie heeft hem onlangs geïnterviewd als introductie. Bij het lezen van het interview heb ik me wel achter de oren gekrabd…. Pär Lager heeft
Leertechnologie wordt op grote schaal toegepast. Hoe goed die technologie werkt om leerresultaten te verbeteren – of wanneer ze werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden – blijft volgens Emily Tate Sullivan een mysterie. Volgens haar gloort er echter licht aan het einde van de tunnel. Sullivan stelt dat onderzoek
Het bedrijf Let’s Learn! ontwikkelt microlearning. Ter gelegenheid van hun eerste lustrum hebben ze mij onlangs geïnterviewd over microlearning. Versterkt microlearning volgens mij leren & ontwikkelen? In het interview ga ik in op de volgende onderwerpen: De term ‘microlearning’. Het gaat daarbij niet alleen om ‘korte leermomenten’. Microlearning is relevant
Neil Mosley vraagt zich dit in elk geval af. Hij is bijzonder kritisch op Britse onderzoekscentra die onderzoek doen naar de gevolgen van digitalisering op het onderwijs. Volgens Mosley is de teneur in gesprekken over digitalisering in de loop der jaren kritischer geworden. We zouden de voordelen van digitalisering inmiddels
Op donderdagmiddag 30 juni aanstaande verzorg ik op verzoek van de GGZ Ecademy een webinar over mijn top 10 feiten en fabels over online leren. Dit webinar is vrij toegankelijk voor iedere belangstellende. Je moet je wel aanmelden. Een aantal inzichten op het gebied van (online en blended) leren en
Van 30 mei tot en met 1 juni 2022 vond in Rotterdam de Educational Pioneers and Innovators Conference (EPIC) plaats. Eén van de keynotesprekers was Dirk Van Damme. In zijn inleiding wees hij op de verwevenheid van digitalisering met andere belangrijke ontwikkelingen. Ik wil een aantal opmerkingen plaatsen bij zijn
Pamela Hogle verkent in het artikel Will Learning Move into the Metaverse? de metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren en ontwikkelen. Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan de metaverse. Zoals gebruikelijk bij een betrekkelijk nieuwe technologische ontwikkeling -ook al bestaat de term al veel langer- zijn
Leertechnologie heeft de potentie om vraagstukken waarmee docenten te maken hebben aan te pakken, en het leren van lerenden te ondersteunen. Toch wordt deze potentie vaak niet voldoende benut. De bijdrage Teachers Require Training and Time to use Educational Technology vat aan de hand van een aantal onderzoeken en opiniërende
De COVID-19 pandemie heeft geleid tot een toegenomen gebruik van chatbots. De ervaringen hiermee zijn echter niet altijd positief. Chatbots worden volgens Mary Frances Coryell echter slimmer en krachtiger waardoor zij de efficiëntie van bepaalde routinematige processen binnen onderwijsinstellingen kunnen helpen verbeteren. Chatbots zijn in de praktijk vaak niet in
Reinier Enschedé blikt terug op zijn stage bij Bespeak.
Jonathan Shaw van Coventry University en Talia Kolodny van Engageli beschrijven in 7 Ways to (Almost) Ruin Your Ed Tech Implementation de geleerde lessen van de invoering van Engageli als een nieuwe leertechnologie. Welke zeven misstappen heeft Coventry University in het begin van het proces van invoering van nieuwe technologie
TiER1 heeft voor de zevende keer onderzoek gedaan naar trends op het gebied van leren. wat valt mij op in het uitgebreide rapport (pdf)? Wat zijn volgens mij de kernpunten? De organisatie van Will Thalheimer en collega’s publiceren dit vrij toegankelijke rapport -je hoeft zelfs je naam en mailadres niet
Het Britse JISC heeft een rapport geschreven (pdf) over de stand van zaken met betrekking tot artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) in het hoger onderwijs. Dit rapport schetst volgens de samenstellers een overzicht van de typen AI-toepassingen die vandaag in het onderwijs beschikbaar zijn, verschaft inzicht in huidige en aankomende gebruikssituaties,
Het kabinet wil ingrijpende algemene coronamaatregelen zoals een lockdown voorkomen met specifieke maatregelen per sector. Eén van die maatregelen is m.i. kwalitatief goed ‘simultaan onderwijs’ toepassen binnen middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en particuliere opleidingen. Deze sectoren kunnen zich daar via blended learning nu al op voorbereiden. Er is sprake van
Het SAMR-model wordt vaak gebruikt om te beschrijven hoe technologie wordt gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Het model heeft echter beperkingen die volgens Eric Sheninger kunnen worden weggenomen door ‘SAMR’ te combineren met het ‘Rigor Relevance Framework’. Ik heb mijn twijfels. Ruben Puentedura heeft zo’n tien jaar geleden het
In de bijdrage Robots houden je bij de les komen twee wetenschappers aan het woord die onderzoek doen naar het gebruik van robots voor taal- en rekenonderwijs. Zij stellen dat robots bij taal- en rekenonderwijs beter kunnen werken dan, bijvoorbeeld, tablets. De onderzoekers benadrukken dat robots bij volwassenen minder goed
De combinatie van microcredentials en digitale credentials (zoals badges) kan grote gevolgen hebben voor veranderingen op het gebied van arbeid en beroepsbevolking. Dat stelt Susan Manning in The macro impact of microcredentials. De arbeidsmarkt is sterk in ontwikkeling. Veel mensen verlaten de arbeidsmarkt of wisselen van beroep en functie. Veel
De Amerikaanse Brewbaker Primary School heeft tijdens de Corona-pandemie gebruik gemaakt van de artificiële intelligentie (AI) toepassing Amira om de leesvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het gebruik van deze AI tutor heeft tot opvallend goede resultaten geleid. Dat schrijft Jaclyn Brown Wright die directeur is van deze school in eSchool
De potentie van leertechnologie wordt onvoldoende benut omdat wetenschappelijk onderzoek geen rol speelt in de ontwikkeling, het gebruik en de evaluatie van deze technologie. Dat stellen Fabio Segura en Simon Sommer van de Zwitserse Jacobs Foundation. Zij pleiten ervoor om leertechnologie te ontwikkelen op een manier zoals ook medicijnen worden
Thema Education for the future! Op 27, 28 en 29 september vindt de Global MoodleMoot plaats in Barcelona. Avetica nodigt jou uit om mee te gaan en je drie dagen onder te dompelen in de wereld die Moodle heet! Bij de vorige editie in 2019 waren meer dan 300 Moodlelaars aanwezig in Barcelona. Thema van […]
Het bericht Schrijf je in voor groepsreis Global MoodleMoot Barcelona 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Sinds de adoptie van smartphones woedt binnen het onderwijs een debat over het al dan niet verbieden van deze apparaten op school of in ieder geval in de klas. Het afgelopen weekend las ik een bijdrage over een docent die onlangs van standpunt is veranderd. Mijn blogpost Argumenten voor en
Blockchain-technologie bestaat inmiddels al meer dan tien jaar. Deze technologie wordt nog nauwelijks door onderwijsinstellingen toegepast. Volgens Craig Guillot heeft deze technologie echter drie belangrijke voordelen voor onderwijsinstellingen. Als nieuwe technologie opkomt dan nemen we vaak ruim de tijd om erover te praten en om de mogelijkheden ervan te verkennen.
De zone Naar digitale (open) leermaterialen van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft de tool ‘Kies wijzer je digitaal leermateriaal!‘ samengesteld. Deze tool wil docenten helpen bij het afstemmen van digitaal leermateriaal op leerdoelen en gewenste didactische werkvormen. De tool gaat uit van de herziene taxonomie van Bloom. Je kiest
Bij het ontwerpen van een online cursus is het aanbrengen van structuur van groot belang. Drie docenten van de Missouri Southern State University hebben op basis van hun expertise aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van structurele componenten in een online cursus. De auteurs gaan daarbij uit van online cursussen met een
Learn Platform heeft onlangs het ‘EdTech Top 40 Mid-Year Report‘ gepubliceerd waarin de auteurs het gebruik van online leertechnologie door lerenden en docenten in Amerikaanse K-12 districten hebben onderzocht (tussen 1 augustus en 31 december 2021). Het summiere rapport bevat enkele opvallende details. Het eerste dat opvalt, is dat de