Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Totaal geen binding meer hebben met het bedrijf, een gebrek aan waardering van collega’s ervaren en geen behoefte meer voelen om nieuwe dingen te leren: oftewel mentaal gepensioneerd zijn. Soms nog ver vóór de pensioenleeftijd. Dat wil toch niemand? Hoe verminder je mentaal pensioen? Of beter nog: hoe voorkom je dit? Een belangrijke vraag voor [...]
Het bericht Methode en Aanpak Mentale Pensionering: eigen regie bij de medewerkers/ Case Nationale Politie verscheen eerst op Next Learning 2021.
In de zorg wordt toenemend gebruik gemaakt van technologische innovaties. Om hier op een doelmatige en effectieve manier gebruik van te kunnen maken, is het noodzakelijk dat medewerkers in staat zijn om zelfstandig met deze vernieuwingen om te gaan. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een (groot) deel van de medewerkers in de zorg digitalisering als [...]
Het bericht Focus op Digicoaches; Digivaardig op Maat binnen Kennermerhart verscheen eerst op Next Learning 2021.
Gisteren werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht. Toen massive open online courses (MOOCs) rond 2012 in het middelpunt van de
In deze blogpost wil ik kort aandacht besteden aan drie recente bijdragen over artificiële, kunstmatige, intelligentie. Twee bijdragen kijken specifiek naar AI en onderwijs, terwijl de andere bijdrage ontwikkelingen op het gebied van AI in het algemeen bespreekt. Driving The Next Generation of Artificial Intelligence (AI) Deze bijdrage beschrijft dat
Hoogleraar Eric Mazur is jaren geleden overgestapt van klassikale hoorcolleges naar ‘peer learning’. Tijdens de Coronacrisis heeft hij een online variant van peer learning toegepast. En nu wil hij niet meer terug naar face-to-face onderwijs. Donald Clark wijdde onlangs een blogpost aan het werk van Eric Mazur als docent. Een
Context Een klant van Avetica die onlangs van Moodle LMS naar Moodle Workplace is overgestapt vroeg advies over de volgende situatie. Ze hebben één e-learningmodule die ze met negen andere zorginstellingen willen delen. De zorgverleners van ene instellingen mogen niet de deelnemers van de andere instellingen zien vanwege de privacy. Daarnaast moet elke zorginstelling toegang […]
Het bericht Leuke uitdaging: e-learning delen via LTI met rapportage per zorginstelling is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Dankzij online leren is het hoger onderwijs tijdens de Coronacrisis gecontinueerd. Het lijkt er zelfs op dat het online leren niet ten koste is gegaan van studieresultaten zoals examens (praktijkvakken uitgezonderd). Hoogleraar Robert Danisch vraagt zich echter af of we daarbij wel naar de juiste zaken kijken. Danish stelt dat
Hoe laat je 105.000 medewerkers leren op hun eigen niveau? Iedere medewerker in een organisatie is uniek, maar waarom zijn veel leerprogramma’s dan nog generiek? En hoe zorg je ervoor dat je als organisatie niet alleen compliant bent, maar mensen ook echt laat leren en zo de gewenste verandering in de praktijk teweegbrengt? Volg deze [...]
Het bericht Van afvinkoefening naar écht leren bij Atos verscheen eerst op Next Learning 2021.
Ik heb al vaker geschreven over het gebruikt van chatbots voor leren. Gisteren kwam ik een tool tegen waarmee je zelf heel eenvoudig chatbots kunt ontwikkelen. Als je tenminste gebruik maakt van van Google Forms. De makers van de chatbot stellen dat formulieren vaak slecht worden ingevuld. Een chatbot zou
De Courseware Company houdt vandaag hun eerste online klanten event. Mijn oud-collega Ronny Lohuis -al jarenlang senior consultant bij The Courseware Company- had mij gevraagd met een keynote over trends op het gebied van digitalisering en Learning & Development (L&D) de opening te verzorgen van dit online evenement. Ik heb
Een chatbot is een toepassing op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI) waarmee gebruikers kunnen converseren. De bijdrage Learning a Skill from a Chatbot gaat over chatbot Franky die werknemers via coaching helpt bij het voorkomen en tegengaan van burn-out, waardoor ook de werkprestaties en het vermogen van werknemers om
Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het activerend synchroon online leren (bij de CBS Academy maken ze gebruik van Zoom; vandaar de titel). Deze sessie heb ik vanuit de Open Universiteit verzorgd. Na de kennismaking -via camera aan, camera uit-vragen- ben ik
Als Reclasseringsacademie hebben wij, meer dan anderen, te maken met een gedwongen kader. Voor een veiligere samenleving, willen we recidive (herhaling) voorkomen bij cliënten. Hoe? Door het positief beïnvloeden van het gedrag van daders. De cliënten kiezen in eerste instantie niet ‘vrijwillig’ om te werken aan gedragsverandering. Dat wordt bij ons ook wel ‘werken in [...]
Het bericht (Online) Werken in een gedwongen kader – De Reclasseringsacademie verscheen eerst op Next Learning 2021.
STEDIN was al enige tijd bezig om leren in the workflow mogelijk te maken. Monteurs zitten eigenlijk alleen maar in het veld. Dus als er geleerd kan worden tijdens het werken, levert dat een enorme winst op. Bij het opzetten van een performance support systeem is het belangrijk om de kritische taken in kaart te [...]
Het bericht Performance Support bij Stedin: Leren op de werkvloer, ontwikkel je samen mét de werkvloer! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Bij OHRA leerden de medewerkers al veel via e-learning modules. In de corona-tijd werd dat een struikelblok, juist omdat ieder al veel achter het scherm zat. De motivatie zakte. Maar het móest vanwege de lockdown én de aanstaande jaarwisseling. Hét moment dat klanten kunnen switchen van verzekeraar. In 6 weken tijd moet er 120 man [...]
Het bericht Beeld domineert nu de online training bij OHRA – met positiever leerrendement! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Hoe langer COVID duurde, hoe creatiever leveranciers en onderwijskundig adviseurs werden. De autonomie van de lerende wordt steeds meer terug gelegd bij de lerende zelf met creatieve werkvormen. Het is zoveel rijker geworden dan puur het digitaliseren wat we in het begin deden. Bij Rijkswaterstaat zijn er binnen de afdeling Leren, Ontwikkel en Future Center [...]
Het bericht Hybride ontwerp bij RWS:de waarde van spelen en het brein! verscheen eerst op Next Learning 2021.
In deze inspiratiesessie van een uur maak je kennis met datavisualisatie. Je ervaart zelf hoe mensen onbewust beïnvloed worden door visualisaties. Wat de risico’s zijn en waar de kansen liggen. Leer misleidende visualisaties doorzien en ontdek hoe je met simpele aanpassingen van een slechte grafiek een hele goede maakt. Als je weet hoe jouw lezer [...]
Het bericht Waarom mensenkennis bij het maken van dashboards belangrijker is dan datakennis verscheen eerst op Next Learning 2021.
Hoogleraar Daniel Muijs schreef onlangs dat Rosenshine’s principes van instructie erg belangrijk zijn, maar niet het ‘volledige verhaal’ zijn als het gaat om effectieve instructie. Zijn bijdrage prikkelde mij om opnieuw na te denken over het befaamde “media debat”. Daniel Muijs betoogt dat Barak Rosenshine’s principes van instructie momenteel terecht
Het betrekken van lerenden bij synchrone, live, online sessies is vaak een ‘uitdaging’. Meigan Robb laat zien dat je met behulp van eenvoudige strategieën al kunt bevorderen dat lerenden tijdens deze sessies veranderen van toeschouwer naar deelnemer. De strategieën zijn in drie categorieën onder te verdelen. 1. Verwachtingen bekend maken
Cabaretier Kasper van der Laan neemt op hilarische wijze de uit de voegen gegroeide zelfhulpbranche onder de loep. Zelfhulpgoeroes hebben gefaald. De zelfhulpboeken werken niet, charismatische sprekers inspireren niet, gelukscoaches werken niet, het internet barst uit zijn voegen met blogs door ervaringsdeskundigen, mensen rennen van cursus naar workshop naar lezing en zijn nog steeds ongelukkig [...]
Het bericht De Weg Naar SuccesGeluk: In 1.000 stappen naar méér succes en geluk met de SuccesGeluk Methode. verscheen eerst op Next Learning 2021.
Midden in de hectische COVID-tijd hebben we een nieuw EPD gelanceerd. Meestal komt de leverancier dan met een algemene training die totaal geen rekening houdt met de reeds aanwezige kennis. Het zou beter zijn als ze alleen de verschillen zouden trainen. Alleen wat nodig is, op het juiste moment, echte performance support. We hebben het [...]
Het bericht Nieuw EPD: met instructie van eigen collega’s snellere adoptie! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Deze Rotterdamse onderwijsinstellingen willen innovatief en flexibel (beroeps)onderwijs verzorgen. Een kwalitatief hoogstaande en gebruikersvriendelijke digitale leeromgeving (DLO) is daarbij een noodzakelijke faciliteit voor het ondersteunen van face-to-face onderwijs, het verzorgen van blended learning en volledig online leren. Een leermanagement systeem (LMS) vormt het hart van de DLO. Een DLO is
Het einde van de Coronacrisis is in zicht. Dat merk je onder meer aan artikelen die terugblikken op leren, opleiden en onderwijs tijdens deze crisis, en die reflecteren op wat we van deze periode kunnen leren. Two key digital transformation trends in higher ed is zo’n artikel. Auteur Charlie Meyer
McKinsey heeft een analyse gemaakt van de belangrijkste tien technologische trends van dit moment. Daarbij kijkt het adviesbureau onder meer naar het durfkapitaal dat in technologie wordt geïnvesteerd, naar het aantal patenten en naar de implicaties voor het concurrerend vermogen en de prestaties van organisaties. Hebben deze technologische trends ook
Tineke Meerburg bouwde de afgelopen jaren samen met een team aan de techniek achter en de content voor kennisdeel- en leerplatform oZone. In de coronatijd nam het gebruik ervan exponentieel toe. oZone bestaat uit een bibliotheek met kant-en-klare content, die door bedrijven en hun medewerkers zo gebruikt kan worden. Tegelijkertijd kunnen bedrijven die content makkelijk [...]
Het bericht Medewerkers maken én delen eigen content met oZone – start van een lerende organisatie!? verscheen eerst op Next Learning 2021.
De Corona-pandemie heeft grote gevolgen gehad voor het het onderwijs. Binnen arbeidsorganisaties heeft e-learning als gevolg van COVID-19 ook een forse impuls gekregen. Business Matters verkent de impact hiervan. Tijdens de eerste maanden van de pandemie telde Coursera 640% meer inschrijvingen dan in dezelfde periode in 2019. Udemy zag het
Vanuit de optiek van leren zijn smartphones zowel enorme afleiders, als zeer handige middelen. Op basis van interviews met studenten formuleert Stephen Addison van de Athabasca University drie tips om smartphones in te zetten als een effectief leermiddel. Addison stelt dat smartphones lerenden in staat stellen om bijna altijd en
Ik ben niet zo’n heel fanatieke Instagram-gebruiker, maar Sophie Scholl volg ik al een tijdje met veel plezier. Dit account is het initiatief van twee Duitse omroepen die hiermee het levensverhaal van deze verzetsstrijdster levendig voor jongeren willen houden. Je kunt initiatief volgens mij prima binnen geschiedenisonderwijs -wellicht ook bij
Architectuur Moodle Workplace Zo’n 80% van Moodle Workplace bestaat uit Moodle LMS. Dat betekent als Moodle 3.11 uitkomt dat binnen een paar weken ook versie 3.11 uitkomt van Moodle Workplace. En dan heb je niet alleen de nieuwe functies van versie 3.11 LMS maar ook van Workplace. Onderstaande afbeelding geeft aan hoe de architectuur van […]
Het bericht Nieuw in Moodle Workplace 3.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.
COVID-19 heeft bijgedragen aan een versnelde en ingrijpende verkleining van de digitale kloof. Dat concluderen Quality Matters en Eduventures Research. Zij hebben 422 ‘chief online officers’ van Amerikaanse colleges en universiteiten bevraagd naar de gevolgen van COVID-19 voor de toekomst van online onderwijs. Volgens mij is de financiële kloof tussen
Lerenden leren effectief als zij leerstof actief verwerken. Bij online leren is dat uiteraard ook het geval. Daarom ben ik altijd geïnteresseerd in bijdragen waarin docenten hun ideeën en ervaringen hierover delen. Adriana Davis doet dat in Four Ideas to Spark Active Learning in an Online Classroom. Haar suggesties zijn:
In Bichronous Online learning: Is blending asynchronous & synchronous the best approach? pleit Florence Martin op basis van de eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren voor een combinatie van deze twee vormen, als je kiest voor volledig online leren. Er zal wel meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze
Dankzij de vaccinatiecampagne daalt het aantal ziekenhuisopnamen en besmettingen als gevolg van Covid-19 gelukkig sterk. Dat betekent dat jongeren na de zomervakantie waarschijnlijk weer “gewoon” middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen. eCampus News doet in dit kader verslag van een enquête onder studenten: welke verwachtingen hebben zij van het
Michel van Ast en Bob Hofman faciliteren de opleiding ‘Expert formatief leren en werken.’ De deelnemers zijn werkzaam binnen het voortgezet onderwijs. Zij hadden mij gevraagd om vandaag in het kader van deze opleiding een sessie te verzorgen over het verzamelen van data om lerenden beter te kunnen ondersteunen en
De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt
Virtual classroom BigBlueButton is een systeem en Moodle plugin om virtual classrooms en webinars mee te verzorgen. Je kan het goed vergelijken met Zoom of Teams, alleen dan volledig open source. Daarnaast zie je dat BigBlueButton voorop loopt qua functionaliteit die je wilt inzetten tijdens je online onderwijs. Van alle plugins die ik vorig jaar […]
Het bericht Mooie verbeteringen in nieuwe versie BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gisteren heb ik in het kader van de Learning Accelerator van 227learning.nl een masterclass verzorgd over leertechnologie. Na de opening ben ik eerst -mede aan de hand van vragen- ingegaan op het fenomeen leertechnologie. Het TPACK-model geeft o.a. aan over welke expertise een docent/opleider moet beschikken om online en blended
De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar werken
Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. Volgens de Electronic
Ik werd gisteren geattendeerd op de bijdrage LinkedIn maakt de L&D afdeling overbodig. Dit artikel stelt dat LinkedIn met de LinkedIn Learning Hub bezig is het HR landschap drastisch te veranderen. De toonzetting van deze bijdrage is nogal juichend. Ik vind dat we ook oog moeten hebben voor de beperkingen