Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik tijdens de student docent dagen van het Erasmus Medisch Centrum) in Rotterdam twee keer een workshop verzorgd over didactiek en technologie-ondersteund leren.
In mijn introductie heb ik aangegeven dat we bij het gebruik van leertechnologie vaak onvoldoende kijken naar de relatie tussen wat effectief onderwijs is en hoe je leertechnologie daarbij kunt inzetten.
Vandaag heb ik een keynote over trends en ontwikkelingen op het gebied van technologie-ondersteund leren verzorgd tijdens de student docent dagen van het Erasmus Medisch Centrum) in Rotterdam.
Ik ben eerst ingegaan op het onderscheid tussen trends en hypes.
Sinds het van kracht zijn van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, afgelopen vrijdag, kun je meer intensief geconfronteerd worden met privacy vraagstukken. Een gratis app van van Verdonck, Klooster & Associates biedt hier hulp bij.
Je kunt deze app downloaden in de appstore van iOS en Android.
Het bericht Geplande Moodlemoot 30/5 gaat niet door verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Online leren heeft voordelen voor lerenden op het gebied van flexibiliteit. Je ziet helaas ook dat lerenden relatief vaak uitvallen bij online leren. Online leren vraagt namelijk meer van je als het gaat om motivatie, zelfdiscipline en betrokken blijven. Als lerende kun je daar ook zelf wat aan doen.
Het valt te verwachten dat artificiële intelligentie de komende decennia nog meer invloed zal krijgen op onze samenleving. Dit biedt kansen, maar herbergt ook verschillende risico’s. Aandacht voor ethiek, beleid en regelgeving kunnen helpen risico’s te beperken.
Het artikel How artificial intelligence is transforming the world van Darrell M.
Het is lang geleden dat ik een bijdrage heb gelezen over social bookmarking en leren. Jane Bozarth heeft onlangs weer eens een artikel over dit onderwerp geschreven.Bij social bookmarking voeg je websites, blogposts, afbeeldingen en andere online artefacten toe aan een lijst met favorieten.
Dankzij technologische ontwikkelingen is het eenvoudiger geworden om video’s te maken en online te delen. Daardoor kunnen docenten nu ook via video feedback geven aan lerenden. Dat heeft namelijk voordelen ten opzichte van geschreven feedback.
Die conclusie kun je trekken op basis van het artikel How Giving Students Feedback Through Video Instead of Text Can Foster Better Understanding.
Niet veel. Je gaat wel jezelf overschatten. Is het kijken naar instructievideo’s dan zinloos? Dat hangt ervan af.
De vriend van mijn nichtje heeft laatst zijn nieuwe huis verbouwd, onder meer door metselen en stukadoren via YouTube-video’s af te kijken en vervolgens toe te passen.
De carrière van vandaag de dag is moeilijk te vergelijken met die van een generatie eerder. In een eerdere blog over always-on learning beschreven we al hoe medewerkers steeds meer verwachten van de ontwikkelingsmogelijkheden binnen een organisatie. Daarnaast komt er meer technologie bij kijken en bovendien wisselen werknemers vaker van baan. Hierdoor beginnen carrières tegenwoordig steeds meer uit een opeenvolging van leerervaringen te bestaan. De baan zelf staat niet meer centraal, maar de ontwikkeling van het individu. Persoonlijke ontwikkeling binnen een organisatie wordt dus steeds belangrijker voor medewerkers. Hoe onderscheid je je hierin als organisatie?
Op 8 juni 2018 organiseert het Welten Instituut van de Open Universiteit bij het Stayokay Hotel in het centrum van Maastricht een tweetalige conferentie over ‘seamless learning’. ‘Seamless learning’ richt zich op het door middel van technologie draadloos en naadloos verbinden van (leer)ervaringen in verschillende contexten en het hierdoor ondersteunen,
Digitale leeromgevingen zullen in toenemende mate bestaan uit een samenhangend geheel aan applicaties en componenten die leren faciliteren en ondersteunen. Het IMS Global Learning Consortium heeft een nieuw initiatief gelanceerd waarmee dit ideaalplaatje kan worden gerealiseerd.
Tenminste,
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.5 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Welke van de volgende argumenten om niet te investeren in blended trainen herken jij? Voor leren is veiligheid en intimiteit nodig en die bereik je alleen face-to-face Als ik voor de groep sta ben ik helemaal in mijn element Ik ben digibeet/ ik heb weinig met techniek (lees ook 5 redenen om niet online te […]
Het bericht Hoe word je een goede blended trainer of coach? (en waarom zou je dit willen?) verscheen eerst op Ennuonline.
Corporate universities zijn opleidingsinstituten die verbonden zijn aan een specifieke organisatie. Grote ondernemingen beschikken meestal over een corporate university en ook grote onderwijsinstellingen kennen vaak een eigen ‘academie’ die verantwoordelijk is voor de professionele ontwikkeling van de eigen medewerkers. De Chief Learning Officer biedt de voormalige president van de corporate university van Motorola,
Artificiële intelligentie rukt stilletjes aan op binnen tal van maatschappelijke sectoren. Wat zijn toepassingen die we binnen een aantal jaren in het onderwijs zullen zien?
Volgens Matthew Lynch zijn dat er zeven.
Tijdens de kerstvakantie heb ik mijn disclaimer en privacyverklaring aangepast, als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De afgelopen dagen heb ik weer een aantal aanpassingen gepleegd. Deze licht ik graag toe. Verder bevat deze blogpost een belangrijke mededeling voor degenen die updates van mijn blog via e-mail ontvangen.
Als je tablets in het onderwijs wilt inzetten, moet je niet alleen nadenken over technologie en didactiek. Deze apparaten kunnen -bij verkeerd gebruik- ook leiden tot fysieke aandoeningen. Hoe kun je een tablet het beste vasthouden? Hoe lang zou je lerenden moeten laten werken met tablets?
By: Marit Spek Julian Stodd points out an inspiring idea, “The way we are learning is changing”....
Het bericht The Engaged Employee – a keynote by Julian Stodd verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ik vind het absurd als organisaties roepen dat zij de “Netflix van het onderwijs” willen worden (hier en hier). In een aantal opzichten kunnen digitale leeromgevingen zich echter wel laten inspireren door Netflix. In ieder geval tot op zekere hoogte.
Cameravrees is een algemeen bekend probleem, dat als zeer vervelend kan worden ervaren. Mensen die zichzelf terugzien op camera, reageren met “praat ik echt zo?” of negatiever. In online training kan dit direct na een trainingsoefening gebeuren. Een reactie als deze komt veel voor omdat je hersenen, bij het terugkijken van jezelf op video, onbewust op zoek gaan naar verbeterpunten. Tot op een zekere hoogte is dit nuttig, maar het kan ook als gevolg hebben dat men liever niet op meer op beeld verschijnt. Daarom: 4 tips voor het overwinnen van cameravrees bij trainingsdeelnemers.
Het bericht Release Moodle 3.5; AVG-compliance verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het leermanagementsysteem ligt al enkele jaren om allerlei redenen onder vuur. Toch gaat op beurzen, zoals van de ATD, nog veel aandacht uit naar het LMS. Het antwoord op de vraag in de titel van deze bijdrage is dan ook afhankelijk van een aantal factoren.
Het bericht Moodle Privacy (14): Implementatie privacy-API in Moodle plugins #video verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het bericht Gepersonaliseerd leren: de app doet het werk? verscheen eerst op Ennuonline.
Dian Schaffhauser signaleert negen trends op het gebied van leertechnologie. De trends zijn niet alleen technologisch van aard. De auteur legt ook andere accenten dan anderen vaak doen als het gaat om trends.
Rode draad hierin is
Delivering authentic experiences in the classroom and learning how to juggle district data
1.
Niet alleen Willem-Alexander doet het op Koningsdag, we doen het allemaal, de hele dag: verbinden. We verbinden ons een slag in de rondte en we zijn er trots op, getuige de vele hits op Google, in LinkedIn-profielen en in missies, visies en kernwaarden. Maar in de dagelijkse praktijk, zowel op de werkvloer als thuis, verdelen we ongemerkt vaker dan dat we verbinden. Dat komt door hoe we communiceren.
Al vele jaren pleiten universiteiten en hogescholen voor ‘open access’, voor vrij toegankelijke wetenschappelijke publicaties. Wetenschappelijke kennis is dikwijls helaas niet vrij toegankelijk. Dat is onder meer jammer voor docenten en onderwijsontwikkelaars die recente wetenschappelijke inzichten rond leren, onderwijs en opleiden goed kunnen gebruiken om bij te blijven op hun vakgebied.
Het bericht Moodle 3.5 uitgesteld tot 17 mei 2018 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In de meivakantie verscheen een artikel van Kennisnet over aandachtspunten bij de selectie van digitale leermiddelen. Deze bijdrage is ook relevant voor het hoger onderwijs en particuliere opleidingsinstituten.
Kennisnet definieert het begrip ‘digitaal leermiddel’ niet.
Op dit moment bedienen we devices en applicaties voornamelijk nog met onze handen. In de nabije toekomst zal dat in toenemende mate via stemaansturing (‘voice-activation’) plaatsvinden. Er wordt verwacht dat in 2021 meer dan de helft van de Amerikaanse gezinnen een digitale assistent in huis heeft.
Traditionele leermanagementsystemen zijn niet altijd heel geschikt voor het faciliteren van online samenwerken en voor online samenwerkend leren. Op het gebied van platforms voor online samenwerken en samenwerkend leren is de keuze echter reuze. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken welke activiteiten je wilt uitvoeren.
De volgende generatie digitale leeromgevingen bestaat uit ecosystemen die verschillen van het traditionele leermanagement systeem. In deze blogpost vat ik op basis van een artikel de kenmerken samen en geef ik er ook commentaar bij.
Ik heb al vaker aandacht besteed aan veranderende inzichten omtrent digitale leeromgevingen.
Het befaamde en ook bekritiseerde Horizon Report verscheen, als ik me niet vergis, altijd in februari. Dit rapport beschreef jaarlijks trends op het gebied van ICT in het onderwijs. Initiator NMC is verleden jaar echter failliet gegaan. Dit betekent echter niet het einde van het Horizon Report.
Op het gebied van technology enhanced learning zijn er verschillende modellen en raamwerken die je kunt gebruiken om vanuit een didactische bril naar het gebruik van ICT en leren te kijken. Het PIC-RAT-raamwerk is daar een voorbeeld van.
Dit model wordt geïntroduceerd door Emily Pulham,
Het antwoord op deze vraag wordt sterk beïnvloed door de toepassing van VR.
De NRC laat VR-expert Jeremy Bailenson aan het woord over virtual reality. Deze hoogleraar communicatie aan de Stanford University waarschuwt er onder meer voor dat virtual reality games niet te realistisch mogen worden.
Succesvolle bedrijven hebben veel aandacht voor ‘user experience’. Wat kunnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten hiervan leren?
Het artikel Divine Discontent: Disruption’s Antidote vergelijkt onder meer de bedrijven Apple en Amazon met elkaar.
In de meivakantie zijn we naar Florence, Perugia en Siena gegaan. Vanuit Perugia hebben we diverse plaatsen in Umbrië bezocht. In deze bijdrage geef ik een korte indruk van de plaatsen die we hebben bezocht.
We waren tot nu toe vijftien keer naar Italië geweest.
Het bericht H5P Image Pairing – nieuw contenttype verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Samen met een aantal sprekers en deelnemers kijken we terug op wederom een geslaagde editie van Next Learning!...
Het bericht eBook Next Learning 2018 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Van escaperoom tot speelveld verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Een Social MOOC als katalysator verscheen eerst op nextlearning.nl.
Communicatie is een kunst, zegt men. Daar kan je echt talent voor hebben. Sommigen van ons zijn natuurlijke sprekers, die in elke presentatie het publiek om hun vinger kunnen winden. Anderen voelen zich in sociale situaties als een vis in het water en kunnen alle conflicten sussen. Dit is een mooi en romantisch beeld, maar het kan ontzettend misleidend zijn. Want net zoals alle vaardigheden, is communicatie iets dat je jezelf eigen kan maken door genoeg oefening.
Het bericht Podcast – Connecting your learning information flows verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Podcast – Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.