Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
The e-Learning for Kids Foundation’s Digital Lessons Can Help During This Unprecedented Health Crisis. The e-Learning for...
Het bericht Kids at Home Benefit From Free Digital Online Learning in Math and Science verscheen eerst op nextlearning.nl.
Groeiende aandacht voor UX De laatste jaren heeft Moodle (eindelijk…) de nodige aandacht gegeven aan de UX (user experience / gebruikerservaring) in Moodle. Vanaf Moodle 3.2 zijn er serieuze stappen gezet met het implementeren van het Bootstrap 4 CSS Framework. Hiermee zijn responsive sites nu mogelijk en wordt Moodle ook […]
Het bericht Geef je mening over de UX van Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Ik ben de komende week met vakantie. Normaliter zou ik dat nooit aankondigen. Maar nu wel. Dankzij de coronacrisis wordt het namelijk een vakantie aan huis.
We waren eigenlijk van plan een aantal dagen in eigen land weg te gaan.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.34 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Eind maart 2020 schreef ik de blogpost “Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?” Twee dagen geleden publiceerde de BBC een artikel waarin wordt verklaard waarom live online communiceren zoveel energie kost.
De afgelopen periode zijn weer verschillende bijdragen verschenen die dienen als ‘food for thought’ met betrekking tot online leren, de coronacrisis en de impact op leren, onderwijs en opleiden. In deze bijdrage vat ik een aantal van deze bijdragen samen.
Bij het in kaart brengen van engagement of betrokkenheid bij online leren kijken we niet altijd naar de juiste activiteiten. Bovendien ervaren studenten online leertaken lang niet altijd als waardevol voor leren. Welke leeractiviteiten bevorderen wel hun engagement of betrokkenheid?
Voor de veiligheid van patiënten is een goede rekenvaardigheid van verpleegkundigen van Alrijne Zorggroep van groot belang. Om...
Het bericht Podcast: Werkplekleren bij Alrijne Zorggroep in tijden van Covid-19 verscheen eerst op nextlearning.nl.
De afgelopen weken hebben we geleerd wat de beste manier is om thuis te werken én in...
Het bericht Samen leven, leren en werken op afstand verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Streaming serie – Leren creëren voor de nieuwe wereld van het werk verscheen eerst op nextlearning.nl.
Op donderdag 14 mei aanstaande staat onze FLOWSPARKS Inspiratiedag gepland. Een dag voor iedereen die al met...
Het bericht Get in the FLOW verscheen eerst op nextlearning.nl.
Thuiswerken kan best uitdagend zijn. Misschien heb je het gevoel voortdurend ‘aan’ te staan, is er een partner,...
Het bericht Doe mee met de Rethink & Recharge challenges verscheen eerst op nextlearning.nl.
Leren is een cognitief en sociaal proces. Het cognitieve aspect is over het algemeen prima online te faciliteren. Het sociale proces is lastiger online mogelijk te maken. En dan met name het realiseren van de pedagogische relatie tussen docent en lerende als cruciaal element voor dit sociale proces.
Vanochtend las ik het nieuwsbericht Coronacrisis verandert reisgedrag mogelijk blijvend. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de coronacrisis op ons mobiliteitsgedrag. Daarin is ook gekeken naar hoe respondenten onderwijs op afstand ervaren.
Toen de coronacrisis uitbrak, was ik blij dat mijn moeder van 83 jaar in staat is een iPhone en iPad te gebruiken. Daardoor kunnen we via WhatsApp en met name FaceTime elkaar meerdere keren per week zien en spreken. Ik baalde dat ik -om moverende redenen- mijn 86-jarige schoonmoeder nooit gepusht heb om een tablet te gebruiken.
Deze vraag zal menig docent deze dagen bezighouden. Larry Ferlazzo heeft daar onlangs een bijdrage aan gewijd. Ik bespreek deze bijdrage hieronder.
Het is best een uitdaging om lerenden gemotiveerd te houden bij online leren.
“De afgelopen weken waren voor mij een intensief leerproces als het gaat om digitale didactiek?” “Ik heb de afgelopen vijf weken meer bereikt dan de laatste tien jaar” (op het gebied van ICT en leren). Deze twee uitspraken hoorde ik vandaag in twee verschillende gesprekken.
Premium Moodle Partner Ruim een jaar nadat Avetica de status gecertificeerde Moodle Partner kreeg, zijn wij nu ook Premium Moodle Partner. Avetica is de eerste partner die deze certificering krijgt op het Europese vasteland. Daar zijn we heel trots op! Vanaf nu mogen wij ook onderstaand logo gebruiken. Niveau’s van […]
Het bericht Avetica is nu ook Premium Moodle Partner! is eerst gepubliceerd op Avetica.
In de huidige coronacrisis hebben veel docenten en opleiders behoefte aan meer kennis en vaardigheden met betrekking tot het ontwikkelen en verzorgen van online en blended leren. De Open Universiteit heeft als online universiteit niet alleen veel ervaring met deze vormen van onderwijs maar is tevens al jaren koploper in het onderzoek hiernaar.
Het bericht Online Academy verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Xprtise Workplace solutions verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag heb ik samen met Marcel de Leeuwe in het kader van een leertraject ‘Digitale Didactiek’ voor medewerkers van SUMMA College een virtual classroom sessie verzorgd over activerende werkvormen.
We zouden vandaag eigenlijk de hele dag een studiedag hebben met deze groep deelnemers.
Wat is synchroon, live, online leren en waarvoor kun je deze vorm van technology enhanced learning gebruiken? Daarover gaat onderstaande podcast.
Onderwijsinstellingen hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in maatregelen die ertoe moeten bijdragen dat minder lerenden voortijdig uitvallen. Toch zijn de ‘drop out’-cijfers nog steeds hoog. In de VS kijken onderwijsinstellingen nu ook naar het middel van chatbots om lerenden te behouden voor de opleiding en instelling.
Onderstaande column heb ik geschreven voor de Corona-special van de nieuwsbrief van e-learning.nl.
Nadat ons kabinet had aangekondigd dat bijeenkomsten met meer dan honderd mensen vanwege de Corona-crisis niet meer waren toegestaan,
Wie had dat gedacht? Van onderwijs in een klaslokaal, naar leren volledig digitaal. Het onderwijs zet op dit moment in rap tempo enorme schreden op het gebied van online leren. Volgens Alex Hicks is er ook geen weg meer terug.
Het is weer tijd voor een bloemlezing van bronnen over online leren, die de laatste dagen zijn verschenen. Deze bronnen verdienen eigenlijk elk een afzonderlijke blogpost. Dat gaat mij alleen niet lukken. Vandaar deze verzameling van zeven bronnen die volgens mij de moeite waard zijn.
In vergelijking met landen als de Verenigde Staten loopt ons land voorop als het gaat om de beschikbaarheid van internet en computers. Toch blijken heel wat jongeren niet de beschikking te hebben over voldoende faciliteiten voor online leren. Laten we eens wat uitgebreider naar de cijfers kijken.
We maken deze dagen intensief gebruik van virtual classes, webinars en videobellen. Daarbij is handig om een aantal omgangsregels te formuleren en met elkaar af te spreken. Deze blogpost bevat daarom een nettiquette voor synchroon, live, online sessies.
Ik kreeg onlangs de vraag of ik gedragsregels voor webinars of virtual classroom sessies gebruik.
Chris Blocher, principal learning content developer for Autodesk, chats with Bob Mosher on how he and his...
Het bericht Experience Matters | Turning The 5 Moments Inside Out with Autodesk verscheen eerst op nextlearning.nl.
De afgelopen week vroeg Jan Lepeltak van KomenskyPost.nl mij of ik een aantal vragen wilde beantwoorden over online leren op afstand. Het resultaat is de bijdrage “Afstandsleren: Je moet vooral dingen anders doen, of niet doen“.
Het bericht Hoe blijf jij werkfit in deze lastige tijd? verscheen eerst op nextlearning.nl.
De bijdrage The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning van Charles Hodges en collega’s maakt heel duidelijk wat het verschil is tussen online leren zoals dat eigenlijk hoort, en ‘emergency remote teaching’ zoals dat op dit moment in zeer korte tijd van de grond komt.
Harm Weistra attendeerde mij gisteravond op Video Length in Online Courses: What the Research Says. Deze een jaar oude bijdrage stelt dat opgenomen colleges of lessen handig zijn voor degenen die de sessie live hebben bijgewoond (‘replay’).
De Algemene Vereniging Schoolleiders heeft gepeild in welke mate schoolleiders tevreden zijn over de manier waarop onderwijs op afstand tijdens de coronacrisis wordt aangeboden. ‘Ouders en Onderwijs’ heeft een vergelijkbare peiling gehouden onder ouders. Beide peilingen laten een hoge mate van tevredenheid zien (88% schoolleiders,