Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor april 2014

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpalen in de geschiedenis van e-learning

E-learning is een relatief nieuw fenomeen. Volgens Karla Gutierrez kent de geschiedenis ervan tien belangrijke momenten. Volgens Gutierrez is de lancering van de naam 'e-learning' in 1999 één van die 'great moments'. Maar als je het fenomeen beschrijft als het faciliteren van leren met behulp van informatie- en communicatietechnologie, dan moeten we verder de geschiedenis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis cursus Khan Academy over blended learning

Het Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation en The Silicon Schools Fund bieden sinds kort samen met en via de Khan Academy een gratis online cursus aan over blended learning. De initiatiefnemers constateren namelijk dat er bij de implementatie van blended learning vaak van alles mis gaat. Bovendien zijn de initiatiefnemers lang niet altijd te [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 27-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor samenwerken met inhoudsdeskundigen bij online leren

Ik kwam een keer binnen bij een specialist die mee zou werken aan een webinar. Bij het woord webinar viel hij bijna van zijn stoel van paniek. Hij verklaarde trots “eigenlijk al best moeite te hebben met het maken van een powerpoint“. Omdat hij erkend werd als een specialist op zijn vakgebied had hij er […]

Het bericht Tips voor samenwerken met inhoudsdeskundigen bij online leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Massive Open Online Courses en werkplek leren

Volgens Sahana Chattopadhyay kan de samensmelting van twee typen MOOCs leiden tot een nieuw type massive open online course dat relevant is voor corporate learning. Chattopadhyay doelt daarbij op de samensmelting van de connectivistische MOOCs en de instructivistische MOOCs. Dit nieuw type MOOC zou dan: Sociaal en informeel leren op de werkplek moeten faciliteren. Volgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De Khan Academy en de illusie van begrijpen

Marc Schwartz van de University of Texas at Arlington heeft een kritische beschouwing geschreven over de Khan Academy. De manier van leren, die de Khan Academy faciliteert, is volgens de auteur namelijk niet gericht op authentiek begrijpen. Schwartz stelt dat de Khan Academy gericht is op het vasthouden van aandacht, de beschikbaarheid van instructie en [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn ervaring met Leersafari 2014

Het thema Do-it-Yourself Learning / DIY Learning / zelfgeorganiseerd leren wordt volgens Hans de Zwart en mij steeds relevanter. Professionals leren steeds meer tijdens het werken en het ontwikkelen van uitgebreide curricula is steeds minder relevant en levert door traagheid steeds minder waarde voor een organisatie. We moeten het leren voor professionals op een andere […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van technologie op leren

Verandert technologie de wijze waarop we leren? Je kunt deze vraag pas beantwoorden als je wat preciezer afbakent wat je onder leren verstaat. “Ja” en “Nee” concludeer ik dan. Gisteren had ik samen met mijn OU-collega Liesbeth Kester een afspraak bij de Vakcollege Groep en het Consortium Beroepsonderwijs. Wij spraken onder meer over de invloed [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interactieve e-learning ontwikkelen

Interactie leidt vaak tot meer betrokkenheid bij leren. Bovendien verwerk je via interactie leerstof. Volgens Arunima Majumdar kun je al op een vrij eenvoudige manier meer interactie integreren bij e-learning. Er wordt vaak een onderscheid gemaakt in interactie tussen lerenden, interactie met docenten en interactie met content. Majumbar beschrijft tien typen interactie, waarbij de nadruk [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe mijlpaal verkoop van mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen”

Na een stormachtige start is de verkoop van mijn boek ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’ de laatste maanden conform verwachting minder hard gegaan. Vandaag hebben we echter een nieuwe mijlpaal bereikt. Ik heb me bij de verkoop van het 1500ste exemplaar voorgenomen dat ik jullie pas weer zou informeren als 2000 exemplaren van mijn boek zouden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: hype of hoop? #EUMOOC

Moocs zijn massale cursussen, voor iedereen vrij toegankelijk: massive open online courses (moocs). Minister Bussemaker stelt jaarlijks een miljoen euro beschikbaar om de ontwikkeling van dit soort online colleges te stimuleren. Vooralsnog zijn het alleen Nederlandse universiteiten die moocs beschikbaar stellen. Hogescholen zien er (nog) geen brood in. Onderstaand artikel in geschreven door Jaan van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik MOOC Carpe Diem #CDMOOC

De afgelopen weken heb ik als student deel genomen aan de massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online leren. Wat heb ik geleerd van de opzet, het proces en de inhoud van deze MOOC? Daarover gaat deze uitgebreide blogpost. Een aantal maanden geleden heb ik me ingeschreven voor [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 21-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang Lateraal Denken: Examenopdracht

Onderdeel van het succesvol afronden van de Leergang Lateraal Denken is het uitvoeren van een examenopdracht: U ontwerpt bij een zelf te bepalen situatie/gebeurtenis in de eigen onderwijspraktijk, een aanpak waarin een aantal in de leergang behandelde laterale denktechnieken zijn opgenomen. U [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Video feedback bij flipped classroom

Goede feedback is van groot belang voor leren. Daarom adviseert David Matheson om in het kader van de flipped classroom juist video-opnames te maken van feedback. Matheson stelt dat het maken van instructievideo's veel tijd kost. Hij adviseert daarom om video-opnames te maken van feedback die je als docent klassikaal geeft. Hij stelt dat assessments [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang Lateraal Denken: Lateraal Denken (3)

Tijdens de derde bijeenkomst (2-daagse) van de Leergang Lateraal Denken: Lateraal Denken heb ik gemerkt dat ik het overzicht van alle stappen, sub-stappen, termen en technieken erg lastig kan grijpen. Vandaar mijn poging om dit voor mezelf helder te krijgen in onderstaande mindmap. Mocht je input [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid als vak: Hoe het ooit begon ;-)

Op 8 mei is de mini-conferentie: #mediawijsheid om een mijlpaal in de ontwikkeling en implementatie van het vak Mediawijsheid kracht bij te zetten en de early-adopters (40 docenten) te bedanken voor hun inzet en vertrouwen. Vanaf schooljaar 2014-2015 zijn alle eerstejaars studenten van onze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Passief leren bevordert ook leerresultaten #EUMOOCs

Naarmate lerenden actiever zijn binnen een elektronische leeromgeving, behalen zij betere leerresultaten. Dit lijkt een open deur. Maar toch hadden we big data uit massive open online courses nodig om dit daadwerkelijk aan te tonen. Justin Reich bespreekt in Big Data MOOC Research Breakthrough: Learning Activities Lead to Achievement een aantal studies waarin gekeken is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs hebben waarde, maar anders dan gehoopt #EUMOOCs

Massive Open Online Courses zouden hoger onderwijs toegankelijker moeten maken voor diegenen die nu vaak niet de kans hebben om deel te nemen aan dit onderwijs. Deze belofte lijkt niet te worden waargemaakt. Toch lijken MOOCs maatschappelijke waarde te hebben. Katrina Schwartz’ Taking Stock: Do MOOCs Work Best For Educated People? bevat diverse boeiende wetenswaardigheden [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 18-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang Lateraal Denken: Lateraal Denken (2)

Tijdens de derde bijeenkomst (2-daagse) van de Leergang Lateraal Denken: Lateraal Denken is er een lijstje uitgedeeld met voorbeeld examenvragen om je voor te bereiden op de theorietoets die je naast een examenopdracht moet behalen. Wat is divergeren? Op de site woorden.org [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 18-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Koning Willem I College viert mijlpaal invoering: “Mediawijsheid als vak” met mini-conferentie: #mediawijsheid op 8 mei 2014

Persbericht “Het onderwijssysteem in Nederland bereidt leerlingen niet goed voor op het leven in de digitale wereld. Het leert ze vooral ‘vaardigheden die hun ouders nodig hadden’”, betoogt Neelie Kroes in haar column in het Financieel Dagblad. Het Koning Willem I College deelt deze visie door alle [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

De impact van pesten: “van 12 tot 17 – dagboek van een gepest kind”

Afgelopen weekend was de conferentie: Ouders in de branding op het Koning Willem I College. Ik heb een groot aantal tweets van de keynote van Pedro de Bruckere en een tweetal workshops (die ik organisatorisch begeleidde) de wereld in gestuurd. Eén van de workshops waar ik niet bij kon zijn was van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 16-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leergang Lateraal denken: Lateraal Denken

Vandaag is de start van de derde (en laatste) 2-daagse van de Leergang Lateraal denken met als onderwerp: Lateraal Denken.   De dag start met de salontechniek heerlijk buiten in het zonnetje van Zin in (in Vught). Onderdeel van de salontechniek is het luisteren. De persoon die de “talking stick” [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 16-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Twitter Lingo: Wat betekenen al die afkortingen op Twitter?!

Via mijn collega Sem van Geffen kreeg ik onderstaande tweet als tip met een leuke legenda voor Twitter-afkortingen. So good!!! MT @Larryferlazzo: MT @coolcatteacher: Need help with #Twitter lingo? Awesome @mashable guide: pic.twitter.com/UieDZj3bJf — Amy Erin Borovoy (@VideoAmy) April 10, [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 14-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

The Ultimate Linux Terminal Quiz met #Kahoot!

Vanmorgen heb ik weer Kahoot! ingezet om taaie theorie op een motiverende manier te oefenen met de studenten. Wederom ben ik blij verrast met de sfeer die ontstaat in de groep. Men maakt er echt een strijd van en is trots als men tijdens de quiz een andere student inhaalt. Mocht je de Quiz willen [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 13-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

A How to Guide on the Principles of the #elearningmanifesto: 3. Tie Learning to Performance Goals

“We will couple the skills we are developing to the goals of organizations, individuals, or both.” This principle is an important requirement when building eLearning courses.  If learning doesn’t support  the goals of the organization, what is its value  from a business perspective? Now the question is how to do it? Get integrated into the […] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het vak denkvaardigheden moet ingevoerd worden in het onderwijs betoogt Johannes Visser

In de de correspondent staat een interessant artikel over de invoer van denkvaardigheden als vak in het onderwijs. Mooi stuk van @JohVis: Geef leerlingen les in nadenken https://t.co/jgoAtqZOSk via @decorrespondent — Rob Wijnberg (@robwijnberg) April 11, 2014 Binnen het Koning Willem I College [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 07-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

A How to Guide on the Principles of the #elearningmanifesto: # 2 Do Not Assume that eLearning is the Answer

This is the second post in the series of 22, that will form a how to guide to the principles of the eLearning manifesto. This is about Principle #2: “Do not assume eLearning is the Answer”. The principle sounds simple; however I think it needs additional groundwork to be able to give an appropriate answer. […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online activiteiten in aanloop naar een workshop of training

Deze vraag krijg ik regelmatig. Aan wat voor online activiteiten kan ik denken? Een goede vraag, want onze ervaring is dat een online aanloop een workshop of training echt sterker kan maken. Soms omdat deelnemers elkaar al een beetje leren kennen, of omdat het je als trainer al zicht geeft op de ervaring en leerwensen […]

Het bericht Online activiteiten in aanloop naar een workshop of training verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 02-04-2014 | Article Rating | (0) reacties

Why I love mindmapping in MindNode

I love to mind map It is such an easy way to organize your ideas, but I use it for much more. If I take notes in a meeting, a conversation, a discussion, a presentation, a conference session, I will do that in the form of a mind map. Tony Buzan claims to have invented them. But I’m afraid that his program […] Lees verder