Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2023

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)

Thinkific is aanbieder van platforms voor online cursussen en heeft een vragenlijst over trends op het gebied van ‘digitaal leren’ laten beantwoorden door 2000 Amerikaanse respondenten. Op basis hiervan onderscheiden zij vijf belangrijke trends (pdf). De focus van het rapport ligt overigens op trends ten aanzien van content creatie. Dit

The post Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zouden onderwijsinstellingen moeten leren van Spotify als het gaat om personalisering?

Michael Rosemann en Martin Betts verkennen in A Spotify model of personalised higher education mogelijkheden van gepersonaliseerd leren in het onderwijs door de vergelijking te maken met de wijze waarop muziekplatform Spotify personalisering volgens de auteurs met succes inzet. Volgens mij is op hun betoog wel wat af te dingen.

The post Zouden onderwijsinstellingen moeten leren van Spotify als het gaat om personalisering? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)

Gisteren heb ik tijdens het congres Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs aangegeven hoe je toetsen als leeractiviteit kunt inzetten, en en ben ik ingegaan op de mogelijkheden van digitalisering hiervoor. ChatGPT deed weer het meeste stof opwaaien. Ik heb eerst gekeken welke ervaringen deelnemers al hebben met toetsapplicaties

The post De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 28-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verrassend: VR toepassingen kun je al zelf maken

Ik spreek Peter Faulhaber via Zoom en het is meteen duidelijk hoeveel hij van technologie houdt want voor ik het weet praten we over digitale tweelingen, Hololensen en LXPs. Peter werkt als Digital Learning advisor en developer bij de NS, vooral aan medewerkers ondersteunen op de werkplek. Peter heeft interessante dingen gemaakt met Virtual Reality […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai

Gisteren heb ik aan het einde van de dag twee keer een sessie verzorgd tijdens een conferentie over ChatGPT en AI in het onderwijs van SOML en ROER College Schöndeln in Roermond. Ik heb toegelicht hoe AI (inclusief ChatGPT) bouwstenen voor een effectieve didactiek kan versterken. In 2019 is “Wijze

The post Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ‘simultaan’ onderwijs alleen toepassen als het niet anders kan?

Volgens Alanna Gillis zijn er zes belangrijke redenen waarom ‘simultaan’ onderwijs niet de norm zou mogen worden in het onderwijs. Bij ‘simultaan onderwijs’ participeert een deel van de lerenden online op afstand aan onderwijs, en een deel fysiek. Gillis gebruikt de term ‘HyFlex’. Bij dit model kunnen lerenden er normaliter

The post Moeten we ‘simultaan’ onderwijs alleen toepassen als het niet anders kan? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen

Moet je leerdoelen bij de start van e-learning wel of niet expliciet noemen? Christy Tucker vat de discussie hierover mooi samen. Leerdoelen zouden helderheid verschaffen aan lerenden over wat zij kunnen verwachten. Leerdoelen zijn echter bedoeld voor de ontwerpers van e-learning (en leertrajecten in het algemeen). Doelen richten de aandacht

The post Gebruik focusdoelstellingen of vragen, geen leerdoelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over het monitoren van beeldschermen van lerenden

In Should Teachers Be Allowed to Use Online Tools to Monitor Student Screens? verkent Larry Ferlazzo de vraag of docenten technologie moeten gebruiken om het gebruik van computers door lerenden te monitoren. Tools waarmee docenten beeldschermen van lerenden kunnen monitoren, kunnen door docenten worden gebruikt om online activiteiten van lerenden

The post Over het monitoren van beeldschermen van lerenden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twaalfde bloemlezing over ChatGPT

Ik verzamel wekelijks nog steeds meer artikelen over ChatGPT dan ik verwerken. Hoog tijd dus voor bloemlezing twaalf over deze toepassing van generatieve AI. Met dit keer acht samenvattingen en twintig verwijzingen. ChatGPT is me trouwens steeds meer behulpzaam bij het samenstellen van dit soort overzichten. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld wat

The post Twaalfde bloemlezing over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Achtentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Daarbij heb ik vooral ook deelnemers trends laten presenteren. Ik onderscheid momenteel maar liefst achtentwintig trends. Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend te

The post Achtentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drie manieren om ‘student success’ bij online leren te vieren

Taylor Shivers beschrijft drie ‘creatieve’ strategieën voor het vieren van succes van lerenden bij online leren. Wat vind ik daarvan? Online leren kan voor lerenden een behoorlijke uitdaging zijn. Daarom is het volgens Shivers belangrijk om het behalen van prestaties en het boeken van voortgang, te vieren. Volgens de auteur

The post Drie manieren om ‘student success’ bij online leren te vieren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hebben huidige studenten behoefte aan ander onderwijs?

In Students Want More Workplace Skills From Colleges. Will Higher Ed Adjust? gaat Jenn Hofmann in op één van de themas die volgens haar centraal stonden tijdens de recente editie van de SXSW EDU: hoe kunnen onderwijsinstellingen inspelen op de behoeften van de huidige studenten? Tijdens de SXSW EDU presenteerde

The post Hebben huidige studenten behoefte aan ander onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is de instellingsstrategie ten aanzien van online en blended learning aan herziening toe?

Behoeften van studenten ten aanzien van online en blended learning zijn mogelijk aan verandering onderhevig. In zijn artikel “Recharge Your Higher Education Online Strategy in 2023” belicht Chris Gardiner, Eduventures Senior Analyst bij Encoura, hoe traditionele verschillen tussen ‘campus studenten’ en online studenten steeds vager worden. Nieuw onderzoek toont volgens

The post Is de instellingsstrategie ten aanzien van online en blended learning aan herziening toe? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing elf over ChatGPT

In 1974 zong Bachman Turner Overdrive het al: You Ain’t Seen Nothing Yet. Bijna vijftig jaar later lijkt deze uitspraak op te gaan voor toepassingen op het gebied van generatieve AI, zoals ChatGPT. ChatGPT is eind 2022 beschikbaar gekomen voor een breed publiek. De afgelopen week is een nieuwe versie

The post Bloemlezing elf over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Principes voor online docentprofessionalisering

Dankzij de Coronacrisis zijn we synchroon online leren veel meer gaan toepassen om docenten te professionaliseren op het gebied van leertechnologie. Tolu Noah beschrijft tien principes die een leidraad bieden voor het ontwerpen en faciliteren van effectieve en boeiende virtuele workshops. Relevantie Bij het ontwerpen van dergelijke workshops moeten begeleiders

The post Principes voor online docentprofessionalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit?

‘Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan. Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. De kunstmatige toevoeging van swipen, klikken, ’drag and

The post Kan er bij e-learning ook sprake zijn van teveel interactiviteit? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kritisch negeren helpt de overdaad aan informatie hanteerbaar te maken

We worden in toenemende mate overspoelt met interacties en informatie. Volgens de auteurs van When critical thinking isn’t enough: to beat information overload, we need to learn ‘critical ignoring’  moeten we de vaardigheid van kritisch negeren ontwikkelen, waarbij we kiezen wat we negeren en waar we onze aandacht op richten.

The post Kritisch negeren helpt de overdaad aan informatie hanteerbaar te maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen

De publieke beschikbaarheid van ChatGPT heeft sinds eind 2022 zeer veel stof doen opwaaien. De komende week wordt de lancering van een nieuwe, krachtiger, versie van de onderliggende ‘motor’ verwacht. De laatste tijd word ik ook geattendeerd op bijdragen over GPT-4. De huidige versie van ChatGPT is gebaseerd op versie

The post Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Op de hoogte blijven van editie 2023 van South bij Southwest? (#SXSW2023)

South by Southwest (SXSW) is een jaarlijks festival over muziek, film en interactieve media dat gehouden wordt in Austin (Texas). Tijdens dit festival is altijd veel aandacht voor opkomende technologieën die ook van invloed kunnen zijn op leren, opleiden en onderwijs. Fast Moving Targets faciliteert een groepsblog over SXSW. Nederlandstalige

The post Op de hoogte blijven van editie 2023 van South bij Southwest? (#SXSW2023) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren?

Peggy Rosario geeft een aantal suggesties over hoe je de ‘adult learning principles‘ van Malcolm Knowles kunt gebruiken bij het onderwijsraamwerk van Universal Design for Learning (UDL). Deze combinatie zou ten goede komen aan ‘student success‘. UDL is een raamwerk dat er naar streeft leren toegankelijker en effectiever te maken

The post Kan de combinatie van principes van leren van volwassenen en Universal Design for Learning leiden tot meer succesvol studeren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben docenten een hoge werkdruk?

De laatste jaren stapelen de klachten over de werkdruk bij docenten zich op. Dit is ook een internationaal fenomeen. Binnen heel veel beroepsgroepen wordt overigens geklaagd over een steeds hogere werkdruk. Meghan Stacey, Susan McGrath-Champ en Rachel Wilson hebben de perceptie van docenten over veranderingen in hun werklast gedurende een

The post Waarom hebben docenten een hoge werkdruk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Microcredentials en bestaande kwalificatiesystemen

Cedefop heeft onlangs het rapport Microcredentials for labour market education and training: microcredentials and evolving qualifications systems (PDF) gepubliceerd. Dit rapport wil inzicht bieden in de kenmerken en toegevoegde waarde van microcredentials, hun beperkingen, en in de ondersteuning van de leerloopbanen van individuen in de 27 lidstaten van de EU,

The post Microcredentials en bestaande kwalificatiesystemen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen van student analytics

De bijdrage The Future of Data-Driven Student Analytics in Higher Education beschrijft een aantal toepassingen van ‘student analytics’, gerubriceerd in twee thema’s. Onderwijsinstellingen gebruiken data over en van studenten steeds vaker voor het maken van voorspellende analyses. ‘Student analytics’ wordt niet alleen gebruikt voor het analyseren en doen van voorspellingen

The post Toepassingen van student analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tool van de maand: ChatGPT voor leren en ontwikkelen – een paar mooie ervaringen

Je hebt het vast voorbij zien komen: ChatGPT. Alexander Klöpping schrijft er een opiniestuk over Mark Rutte mee, studenten laten er hun verslag door schrijven. We hebben er een razend slimme, schrijvende assistent bij. Via de site chat.openai.com maak je gratis een account aan en kun je aan de slag. Overigens is er nu ook […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bloemlezing tien over ChatGPT

Het is weer tijd voor een bloemlezing over ChatGPT. Nummer tien alweer. Deze blogpost bevat samenvattingen van vijf bijdragen over ChatGPT. Ook verwijs ik weer naar een groot aantal links van artikelen over deze toepassing (in het Nederlands geschreven en/of geen tijd om deze te bespreken). Nota bene: ik heb

The post Bloemlezing tien over ChatGPT first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Beïnvloedt het ‘jezelf zien’ tijdens synchroon online leren de leerresultaten wel of niet negatief?

Sinds de Coronacrisis maken we meer gebruik van synchroon online leren. Een aandachtspunt daarbij is de vraag of lerenden de camera aan of uit moeten doen. Recent onderzoek laat zien dat leerresultaten kunnen verslechteren als lerenden zich de hele tijd zelf zien. Ander onderzoek wijst weer op geen negatieve invloed

The post Beïnvloedt het ‘jezelf zien’ tijdens synchroon online leren de leerresultaten wel of niet negatief? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs, waar vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en kennis met elkaar kunnen delen. De 29ste editie vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november

The post Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)

Gisteren heb ik tijdens de SETT Gent een presentatie verzorgd over de combinatie van drie manieren van onderwijs. Bij blended learning moeten we immers goed nadenken over wanneer we het beste fysiek onderwijs inzetten, wanneer ‘asynchroon online’ en wanneer ‘synchroon online leren’. In deze presentatie ben ik ingaan op kenmerken

The post Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2023 | Article Rating | (0) reacties

Online begeleiding als lopende bandwerk

Volgens ChatGPT is “unbundling” het proces waarbij een product of dienst wordt opgesplitst in individuele componenten of functies, die dan als aparte producten of diensten kunnen worden aangeboden. Op het gebied van technology enhanced learning kun je bijvoorbeeld instructie, begeleiding en beoordeling als aparte diensten afnemen. In ons land is

The post Online begeleiding als lopende bandwerk first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder